MÁ PRAVDA O MLÉCE

POTŘEBUJI K ŽIVOTU MLÉKO, KDYŽ V MÉM TĚLE PŮSOBÍ, JAKO NENÁPADNÁ ČASOVANÁ BOMBA? 

Mléčné výrobky obsahují velmi mnoho složek, které mohou být (v závislosti na individualitě člověka a mléčného zdroje) vysoce problematické, obecně neškodné. 

Nikdy se nenechte zmanipulovat při rozhodování. VŽDY ZAPOJTE SVŮJ ZDRAVÝ SELSKÝ ROZUM A VNÍMEJTE REAKCE SVÉHO DOKONALÉHO TĚLA NA KAŽDOU POTRAVINU. Zdroj pro jednoho neškodný (prospěšný), může být pro druhého nevhodný.

Když jsem si konečně přestala lhát při rozhodování, zda je pro mě mléko v pořádku. Když jsem se probrala mnohými vědeckými poznatky. Směřovala má cesta k eliminaci a vyčištění organismu od bílého, mléčného produktu. Tímto řízeným krokem jsem překonala mnoho zdravotních překážek. NEBYLO TO TĚŽKÉ (jak se na první pohled zdálo).

  • Opustit nefunkční vztah a člověka, kterého milujete je těžké. 
  • Porazit rakovinu je těžké.
  • PÍT KÁVU BEZ MLÉKA NENÍ VŮBEC TĚŽKÉ!

Existuje nespočet studií, vědeckých prací, výzkumů, osobně znám mnoho lidí, kterým právě vyřazení mléka s úpravou jídelníčku a životního stylu - pomohlo k lepšímu zdraví. Nejedná se o žádný můj raketový výzkum, je to téma mnohem složitější. 

Často postačí logicky se zamyslet a zjistíte, že rafinovaný cukr, přemíra lepku, průmyslově zpracované mléko a výrobky z něj, fastfood atd. jsou jedním velkým spouštěčem problémů a oslabují náš imunitní systém.

Všichni jsme vyrostli na mléku. Někdo na mateřském, jiný na umělém ve flašce. Mléko je symbolem dětství. Proč přibývá dětí, které mají už od prvních měsíců života na mléko negativní reakce (ekzém, trávicí problémy, zahlenění, dýchací problémy aj.)?

Vždy je nutno rozlišovat mezi alergií, nesnášenlivostí, intolerancí, přecitlivělostí na složky a dalšími projevy organismu. 

ABKM = alergie na bílkoviny kravského mléka, na rozdíl od laktózy jsou bílkoviny kravského mléka ve všech mléčných výrobcích.  

Veřejně publikované informace nejsou (a nemohou být) nikdy kompletní. Mléčné výrobky jsou v posledních letech středem zájmu potravinářského průmyslu, ale i nás spotřebitelů, kdy jsme z důvodu reklam a prodeje tlačeni k jejich stále vyšší konzumaci. Na straně jedné jsou hlasy o nezbytnosti omezování mléčných výrobků, na straně druhé je uváděna zdravotní prospěšnost. V informačním chaosu není jednoduché hledat pravdu. 

Aktivně se řadu let zabývám výživou, psychosomatikou a netroufám si jednoznačně něčemu říct jasné NE. Výživa je velmi individuální záležitostí.

Mléko a mléčné produkty jsou významnými komoditami. 
Podrobte je detailnějšímu rozboru, pokládejte si další doplňující otázky, hledejte a nacházejte odpovědi, vnímejte své tělo, sledujte reakce organismu po konzumaci potravin, čtěte etikety, zajímejte se původ potravin, studujte a neustále se vzdělávejte. Zdraví je disciplína a vždy se člověku vyplatí redukovat konzumaci nevhodných potravin. 


Lepivost a zahleňující dopady zná každý, kdo žil nějaký čas bez mléka a pak se mléčných produktů přejedl. Doporučuji, přečíst si nějaký titul o mléčném průmyslu. I já mám doma několik odborných knih a uložených studií, které se problematice detailně věnují. PROČ? Chtěla jsem poznat všechny důsledky a dopady konkrétních potravin na mé tělo. Chtěla jsem se zbavit závislosti. Zjistit, proč si zkrátka nemohu pomoci od konzumace určitých jídel. Proč jsem stále nemocná, proč jsou alergologické a gastro testy negativní?

Dle všech možných a dostupných testů mi nikdy nebyla prokázána alergie, intolerance na mléko. Zvláštní. Protože MLÉKO mi vždy způsobovalo a i nadále způsobuje obrovské problémy.

Jak se tedy dá jednoznačně zjistit, zda trpím já nebo třeba mé dítě po konzumaci mléčných výrobků? Odpovědí je ELIMINAČNĚ-EXPOZIČNÍ DIETA, kdy mléko striktně vyloučíme z jídelníčku na minimálně dva týdny (fáze eliminace) a poté ho ve stoupajících dávkách znovu zařadíme (fáze expozice). Pokud po znovu zavedení mléka dojde k evidentnímu zhoršení zdravotního stavu, je diagnóza jasná. 

Vyřadit mléko? Nedokázala jsem si představit svůj život bez lahodného sýra, cappuccina, jogurtu, dezertu, čokolády. Přišlo obrovské procitnutí, ale zároveň i vnitřní boj a tlak okolí. Na mléce jsem vyrostla, mléko jsem milovala, mléko je přece zdravé. Dnes vím, že průmysl si platí své pravdy na mnoha místech. Je logické, že se na etiketách výrobků nebudou tisknout informace typu:

  • "Pravidelná konzumace může u části populace způsobit trávicí potíže."
  • "Nekonzumujte v zimě z důvodu ochlazujícího účinku."
  • "Pozor, zahleňuje."

POZOR, pokud se člověk rozhodne k vyloučení veškerých živočišných mléčných výrobků (zdravotní, etické, jiné důvody). Je potřeba v první fázi zaměřit svou pozornost na DODÁNÍ DOBŘE VYUŽITELNÝCH ZDROJŮ a to všech prvků, které jsou v mléce zastoupeny (primárně ze stravy)! Doplňky stravy vždy vnímám, jako náhradní a doplňkovou variantu.

Mléko neobsahuje jen mléčný cukr a bílkoviny.. 

beta-laktoglobulin

  • způsobuje alergickou reakci 
  • je nejsilnějším alergenem mléka
  • je odolný vůči tepelné úpravě, hydrolýze a přechází i do mateřského mléka

alfa-laktalbumin 

  • způsobuje alergickou reakci 
  • pozitivní specifické IgE protilátky má více než polovina pacientů alergických na mléko 

bovinní sérový albumin a bovinní laktoferin

  • méně významné alergeny 

KASEIN

  • způsobuje alergickou reakci

LAKTÓZA

  • je sacharidová složka mléka 
  • u člověka a ostatních savců se schopnost trávit laktózu vytrácí po přirozeném odstavení od mateřského zdroje
  • s přibývajícím věkem ubývá trávicí enzym laktáza

SYROVÁTKA

  • je žlutozelená tekutina, která vzniká při srážení mléka
  • rozlišujeme dva druhy syrovátky na základě způsobu srážení a druhu mléčného výrobku (sladkou, kyselou)
  • hlavní předností syrovátky je velmi dobrá a rychlá stravitelnost 

HISTAMIN A MLÉKO

KASEIN, zejména z vyzrálého sýra (u mnoha lidí) vyvolává specifický typ reakce imunitního systému - tzv. HISTAMINOVÁ REAKCE. U citlivých lidí mléčné produkty nesplňují požadavky vhodné potraviny. Kdybych z jídelníčku na určitou dobu nevyřadila všechny mléčné výrobky, nikdy bych se nedozvěděla, zda se mě tento problém také týká.

Kasein se některými částmi své struktury podobá lepku. Proto jedinci citliví na lepek budou s menší pravděpodobností tolerovat mléčné produkty obsahující kasein.   

KASEIN A LEPEK

Většinou potraviny člověk nekonzumujeme samostatně, ale dáte si rohlík s máslem, těstoviny se sýrovou omáčkou, vločky s mlékem atd..


Účinky těchto potravin na tělo a mozek jsou KUMULATIVNÍ. Rezistence nepřichází přes noc. Jedná se o postupný a dlouhodobý proces. Propustnost střev se nespustí po jednom jídle, ale nějaký čas to trvá. Pozdě pak plakat nad rozlitým mlékem. Naše stravovací návyky a dlouhodobé zlozvyky vedou k postupnému kolapsu.

PROČ JSEM SE ROZHODLA NAHRADIT MLÉKO?

Podle WHO (World Health Organization) jsou rostlinné bílkoviny kvalitativně rovnocenné bílkovinám živočišným a dokonce je jim nutno ze zdravotních důvodů dávat přednost.

Proč bych chtěla konzumovat něco, co má takové množství potenciálních nevýhod, obzvlášť pokud veškerou potřebnou výživu mohu získat z jiných (zdravějších) zdrojů. 

Kravské mléko a výrobky z něj jsou považovány při současné spotřebě za rizikový faktor vzniku některých druhů nemocí. Důvodem rizika je, že kravské mléko obsahuje laktózu (cukr, který mnoho lidí neumí optimálně trávit), nasycené mastné kyseliny a cholesterol, beta-laktoglobulin, mnoho sirnatých aminokyselin (podporují zvýšenou hladinu homocysteinu), látku IGF-1, vysoká hladinu vápníku, rezidua antibiotik, hormonů, pesticidů, herbicidů, nadměrný obsah jódu, možné viry, bakterie. Mléko neobsahuje vlákninu a fytochemikálie.

Už v dětském věku ztrácíme schopnost vstřebávání látek z mléka. Lidská těla nejsou uzpůsobena k dlouhodobé a vysoké konzumaci této potraviny. Mléko je vynikajícím zdrojem energie a stavebních prvků umožňující rychlý růst savců, kteří ještě nedozráli pro dospělou stravu. Dokud se trávicí soustava savce plně nevyvine, aby mohl jíst běžnou stravu, dodává mu optimální výživu mateřské mléko daného druhu. Mléko je vysoce energetický systém distribuce hormonů. Představuje směs bioaktivních látek, které podporují prudký růst mláďat, vývoj imunitního systému. Tato imunitní, hormonální a růstová informace z mateřského mléka je zdravá pro kojence a není již příliš vhodná pro dospělého člověka.

Co vápník a ostatní živiny?

Problém tvrzení o nezbytnosti mléka pro zdravé kosti, je to, že jde o heslo mlékárenského průmyslu a ne o výživový fakt. Bohužel tento zkreslený údaj se šíří jako lavina. 

Když vynechám mléko, kde budu brát VÁPNÍK ? Pokud hledáte správné zdroje vápníku, napište mi, ráda Vám pomohu se v problematice lépe zorientovat.

Vápník z mléka (průmyslově vyráběného) tělo obtížně metabolizuje, podporuje aterosklerotické pochody. Záludnost tvrzení (mléko je skvělým zdrojem vápníku) spočívá v tom, že z tohoto zdroje se vápník vstřebává ve velmi malém množství. Při konzumaci mléka dochází k porušení acidobazické rovnováhy. Ta pak vede nejen ke snížené schopnosti metabolizovat vápník a cenné složky, ale především k nadměrnému vylučování vitaminu D spolu s vápníkem z těla ven. Jakákoli tvrzení, že mléčné výrobky dodávají dostatek vápníku, jsou pravdivá pouze z jednoho úhlu pohledu. Dalším problémem v případě "mléčného vápníku" je jeho vstřebatelnost. Vápník v mléce je vázaný na kasein (mléčnou bílkovinu), která je svou biochemickou strukturou pro obrovskou část populace velmi těžko využitelná. Kravské mléko a jeho deriváty jsou bohatým zdrojem vápníku, žádná reklama nám ale neřekne, že celková biologická využitelnost tohoto prvku je velmi nízká. Z důvodu jeho vazby na aminokyseliny s obsahem síry (ponejvíce methioninu). Síra funguje jako protihráč vápníku a brání jeho využívání. 

Co mléko a osteoporóza?

Ve skutečnosti trpí osteoporózou pouze lidský druh. Člověk je 1. savec, který konzumuje i po ukončení kojení mléko jiných savců (nejčastěji kravské mléko) a to se podepisuje na vývoji. Vysoké množství vápníku v jídelníčku (ani jeho suplementace) dle dostupných studií nezlepšuje zdraví kostí, nesnižuje riziko osteoporózy, zlomenin atd... Víte, proč je nejvyšší výskyt osteoporózy v zemích s nejvyšším příjmem vápníku? 

Co mléčné bílkoviny (kasein, syrovátka)?

Kasein je hlavní protein v kravském mléce. V mléce je zastoupen v 80 % (v bílkovině ovčích a kozích mlék je od 50 do 80 %). Kasein obsahuje velký podíl prolinu. Biologická hodnota kaseinu je relativně nízká (v porovnání se syrovátkou). Kasein z kravského mléka je špatně stravitelný, a navíc blokuje působení enzymu trypsinu, podobně jako sójové boby. Nestrávený kasein nerozložený na základní aminokyseliny zatěžuje organismus. Kaseinu zvyšuje tvorbu hlenu, provokuje astma, zhoršuje stav při zánětu průdušek a vedlejších nosních a čelních dutin. Může být příčinou zhoršování stavů autoimunitních onemocnění. Velmi častým projevem jsou ekzémy. 

Vadí bezlaktózové výrobky?

Proč jsou vyráběny alternativy? Proč průmysl uvedl na trh bezlaktózové výrobky? Je nutno zaplnit mezeru na trhu. V případě rozšířené laktózové intolerance nabízejí výrobci řadu bezlaktózových výrobků. Otázkou však zůstává: v jaké kvalitě? Víte jaký je výrobní proces? Pokud má člověk ještě potřebu mléka, jsou nejzdravější variantou fermentované jogurty a kefíry (v BIO kvalitě z ověřeného zdroje).

Vadí kolostrum? (jako doplněk stravy)

Kolostrum, je produkt o vysoké koncentraci růstových faktorů. Jistě mi dáte za pravdu, že růstové faktory nechce nikdo vědomě, dlouhodobě a pravidelně konzumovat. Přírodní žlutá, suspendovaná tekutina, produkovaná mléčnými žlázami matky v průběhu prvních hodin laktace = kolostrum, jinak nazývané mlezivo, je první potravou pro NOVOROZENCE. Do doplňkové výživy se používá DOBYTČÍ! Pro intolerantní jedince může být takový produkt nevhodný z důvodu obsahu laktózy, totéž platí o vztahu k obsaženým bílkovinám a jejich schopnosti vyvolávat u některých lidí alergické reakce. 

Mléko je zde, aby zajistilo výživu mláďat.

  • Lidé = mateřské mléko,
  • telata = kravské mléko,
  • stěňata = psí mléko,
  • potkani = potkaní mléko,
  • hříbata = koňské mléko.

Proč si někdy nedáte do kávy potkaní mléko? 

Logicky a s rozumem. Lidská těla nejsou uzpůsobena ke konzumaci potravin pro krávy. Není se čemu divit, když se můj organismus bránil (vyrážky, ekzémy, střevní problémy, migrény, HIT, intolerance, poškozená střeva aj...).

POZOR: na cestě k zákazníkovi se mléko denaturuje a to tak silně, že je nesnášejí ani samotná telata! 

Je mléko zdravé?

Nejen jako rodič si tuto otázku opakovaně kladu. Nejistotu vyvolává řada představ o mléku, ale i existence mnoha alternativních produktů. Nechci ovlivnit ničí názor ani váš osobní a milující vztah k mléku. 

Pití kravského mléka provází člověka již přes 7 500 let. Jak to bude v budoucnu? Při kritice mléka by měl člověk rozhodně rozlišovat zásadní rozdíly mezi konzumací čerstvého mléka a homogenizovaného pasterizovaného mléka a mléčných výrobků. V mém případě netoleruji ani čerstvý a ověřený zdroj. 

Pít/nepít mléko?

Jste kráva/vůl? Pijte kravské mléko. Máte-li strach a obavu, že o něco přicházíte. NEBOJTE SE! Protože z nutričního hlediska nedojde k významnému poklesu tělem využitelných látek při ne-konzumaci mléka. Naopak dojde k výraznému snížení negativních dopadů spojených s jeho konzumací. Nebudu se pouštět do žádných detailních rozborů, ale určitě by bylo hezké popřemýšlet také o roli, která je pro život nesmírně důležitá. A tou je právě ta výše zmíněná úprava mléka, pasterizace, odstřeďování, balení, hormony, očkování, chov zvířat.

Co mi skvěle funguje?

Pestrá a vyvážená strava! Jako doplněk, účinná pomoc v produkci Dr. Nona, která vytváří vyživující prostředí pro buňky celého mého organismu. Každý člověk je individualitou a tak bychom k sobě měli také vždy přistupovat, naslouchat si a každou otázku řešit s přihlédnutím ke konkrétním komplikacím, jídelníčku, pohybu, možnostem.

Porušuji snad všechna pravidla, která mi byla celý život vnucována. Mé tělo dnes mléko nepotřebuje, nechce a ani po něm netouží. ODPADLO TO SAMO. Dnes je to tak, jak to bude zítra? To vážně neřeším. 

Co však řeším?

Neustále se vzdělávám, čerpám informace ze seriózních zdrojů. Nepřikláním se k žádnému fanatickému jednání, výživovému směru. Používám kvalitní potraviny a ve vztahu k tématu "mléko", řeším, kde vzít ten správný a dobře využitelný zdroj vápníku, jak doplnit vitamíny skupiny B, D, K, které mléko obsahuje a další nepostradatelné minerály, vitamíny, omega nenasycené mastné kyseliny a další složky. Nezapomínejte, že VŽDY je nutný individuální přístup a zdravotní stav konzultovat s lékařem! 

I když postupy tohoto webu mohou být užitečné, dávají se k dispozici s tím, že autor neposkytuje žádné konkrétní lékařské, psychologické, emocionální, duchovní poradenství. V textu není nic zamýšleno jako diagnóza, lékařský předpis, doporučení nebo lék na jakýkoliv zdravotní, psychický, emocionální, duchovní problém. POZOR! veškeré uvedené postupy mají pouze informativní charakter, jsou souhrnem osobních zkušeností, vědců, klientů. NEMOHOU BÝT NIKDY NÁHRADOU ZA KLASICKOU LÉKAŘSKOU PÉČI. 

CHCETE MĚ KONTAKTOVAT?