ELIMINAČNÍ DIETA

PROČ A KDY JE VHODNÁ ELIMINAČNÍ DIETA (VYLUČOVACÍ DIETA)?

ODHALENÍ PROBLÉMU
  • fáze eliminace je metoda, při které jsou z jídelníčku systematicky vynechávány jednotlivé potraviny a na základě pozorování se stanovuje zdroj příznaků 

ČASOVÁ NÁROČNOST
  • jde o velmi časově zdlouhavý proces, ale v převážné většině případů přináší kladné výsledky (postup eliminace doporučuji ve specifických případech, kdy je vhodný ke stanovení správné diagnózy a další práci s jídelníčkem)

OPATRNOST, OBEZŘETNOST
  • po vyřazení určitého jídla z jídelníčku může ustoupit celá řada příznaků - v tomto okamžiku je nutné být opatrný a obezřetný a seznam zapovězených jídel dále na základě vlastního uvážení nerozšiřovat

DOHLED LÉKAŘE
  • na celý proces by měl vždy dohlížet odborník, protože může dojít k narušení popřípadě totálnímu rozvrácení vyváženého příjmu potřebných vitamínů a minerálních látek  

RIZIKO ZBYTEČNÉHO OMEZENÍ
  • samo-diagnostika potravinových alergií, intolerancí může vést k zbytečným omezením stravy a nedostatečné výživě (pozor, zejména u dětí)

OBSAH ŽIVIN A ENERGIE
  • obsah živin a energie v potravinách jsou parametry, které je z mnoha důvodů potřeba u stravování sledovat (to platí i u eliminační diety)

JAK NA ELIMINAČNÍ DIETU VE ZKRATCE?

Nemám ráda slovo DIETA a nejsem vyznavačem fanatických stravovacích směrů, různých protokolů, kde dochází z dlouhodobého hlediska k výraznému poškození zdravotního stavu. Dnes však slovo DIETA potřebuji a budu s ním pracovat. Protože eliminační, a nebo klidně můžeme použít slovo vylučovací dieta, je prvním krok k řešení problému, kdy je nutná a nezbytná právě identifikace potravin, které jsou příčinou problémové akce a následné reakce organismu.

Obecně jakákoliv radikální změna stravy může organismus svou změnou dostat z nějaké obtížné situace, ale čím více je radikální a čím dlouhodobější, tím více rizik vzniká. Myslete na to a pracujte i s touto informací.

V prvním kroku se vyvarujte:

  • všech polotovarů, 
  • všech konzervovaných a jinak upravovaných výrobků, 
  • masných výrobků, 
  • slaniny, 
  • uzenin, 
  • uzených ryb 
  • plodů moře, 
  • dále zredukujte konzumaci citrusů 
  • veškerého chemicky ošetřeného ovoce a zeleniny, 
  • doporučuji na čas vynechání lepku (pšenice, ovsa, ječmene, žita, aj.)
  • soji, která je častým alergenem, 
  • kukuřice, 
  • brambor, 
  • cibule, 
  • ořechů, 
  • problematických olejů,
  • mléčných výrobků a produktů z mléka vyrobených (sýrů, jogurtů, másla),
  • margarínů,
  • vajec.

Dále v eliminační fázi zapomenete na kávu, černý čaj, alkohol, ocet, droždí, čokoládu a veškeré potraviny s obsahem umělých konzervačních látek. Po zhruba měsíci začnete zavádět potraviny s tím nejmenším rizikem. 

Doporučuji, aby každý z vás nahlížel na nemoc, problémy, diagnostiku, výživu z opravdu toho komplexního pohledu a vždy a u všeho zapojil zdravý selský rozum. Doporučuji, vytvořit si zdravější vztah k jídlu a hlavně ZDRAVÝ VZTAH SÁM K SOBĚ.

ZNOVUZAVEDNÍ POTRAVIN

Nové jídlo přidávejte vždy cca po 3 dnech, a pokud se objeví reakce, vyřadíte ho. Vyhýbáte se mu ještě nejméně měsíc, často i mnohem déle. Někdy se stane, že se k němu už raději nevrátíte. Ano, existují i takové skupiny potravin. V extrému může člověku nevhodná potravina způsobit i reakce charakteru takzvaného anafylaktického šoku a proto nikdy nepodceňujte důležitost péče o své jídelníčky. Další potravinu zařadíme teprve tehdy, až se všechny negativní příznaky vytratí.

Základ úspěchu je - zaznamenávat si, které potraviny vracíme do svého jídelníčku a brzy dojdeme k seznamu jídel, které naše tělo snáší a těm, kterým bychom se měli raději vyhnout. Podrobnější návod a postup k eliminační dietě naleznete zde.

NA CO NESMÍTE ZAPOMENOUT (NEJEN) PŘI ELIMINAČNÍ DIETĚ?

Co je velmi podstatné a na co každého upozorním je:

  • dodržování pravidelného pitného režimu 
  • optimální je čistá voda (filtrovaná, osmotická, určitě NE ta z vodovodního řádu). 

Napadlo vás někdy, že organismus reaguje i na obyčejnou vodu? NE? přemýšlejte o tom prosím, něco si k tématu nastudujte. Možná i to je důvod přidat se do mé uzavřené skupiny

Odborníci mají za to, že některá strava vyvolává reakci jen zřídka nebo vůbec ne. 

Mezi tyto bezpečné potraviny patří...

... a teď bych mohla jmenovat, ale sama za sebe bych odborníkům za pravdu nedala, protože každý organismus bude reagovat na úplně jinou složku, jinou potravinu. Ovšem také vím, že někdo ještě potřebuje seznam a tak pro začátek doporučuji například: 

Bohužel v té naší každodenní praxi a životě neexistuje žádný seznam, žádné přesné vodítko, které by ukázalo, jak a která potravina bude právě a v určitý okamžik s tělem rezonovat. Proto pokud se organismus ozve a objeví se jakákoliv nežádoucí reakce = je nutné tělo ihned uposlechnout a respektovat to, co říká (NEmoc = informace, že není něco v pořádku a je nutná změna).

VĚTŠINA LIDÍ SI PLETE SVÉ TĚLO S POPELNICÍ A PAK SE DIVÍ, ŽE MÁ JEJICH TĚLO PROBLÉM.

Pokud se má člověk rád, nebude své tělo systematicky ničit a hazardovat se svým zdravým, nebude se cpát nezdravými potravinami, a nenechá se ovládat ani jídlem ani svým okolím.  

Pokud ještě stojíte o rozumné a racionální rady do praxe tak u začátečníků pokud možno nekombinujte příliš mnoho potravin. Nebude to dělat dobře rozhozenému trávicímu ústrojí. 

Vždy myslete na to:

  • že trávení potravin má svá specifika a pravidla, 
  • stejné je to u nákupu a další přípravy potravin,
  • že každý organismus má své limity, které musíme jako jedinci vždy respektovat.

Jakmile je ve stravě nedostatek jakékoliv živiny či deficit příjmu energie, dochází k výraznému odklonu od rovnováhy. Není účelem eliminačního programu dostat se do deficitního stavu živin. Mám na mysli nedostatek základních makroživin (bílkovin, sacharidů a tuků) i mikroživin (vitamíny, minerály, fytonutrienty). Velmi ráda zodpovím veškeré Vaše otázky: Jak začít? Co je to vylučovací dieta? Jak jí zavést? Jak s ní pracovat? Co jíst? Co pít? Co suplementovat, abyste organismus zase nahodili zpět do života. Žádné otázky bohužel nejde moc dobře zobecnit a vždy je nutné pracovat s jednotlivcem a nastavit velmi individuální plán.  

Mám zkušenosti z praxe, že mnoho lidí trpí podvýživou a jedou na omezeném jídelníčku velkou část svého života. Důvody proč tomu tak je, jsou různé a zde kladu velký důraz na psychosomatiku (na bloky, zlozvyky, zajeté vzorce chování, návyky z dětství, prostředí ve kterém žijete atd.). Pokud se chcete vyhrabat z problémů, jde to, ale je nutností komplexní řešení všech problémů. Nejen samotného jídelníčku byť je nesmírně důležitý. 

Vaše tělo nechce mléko? Respektujte ho. Nemáte jediný důvod ho konzumovat. Ovšem je nutností zmínit, že jde vždy o individuální nastavení a přístup. Diagnostika v tomto oboru velmi pokulhává a je často nepřesná, nevypovídající. Sama jsem toho důkazem. Osobně se mi velmi osvědčila v eliminační, očistné, ale i následné kúře spolupráce Archebakterie, která má ten úžasný dar opravovat rozbitá těla. Archebakterie se chová jako kmenová buňka a řeší problémy na úrovni příčin. O tom jak pracuje Archea se můžete dozvědět více na mých stránkách v příspěvcích, seminářích. Určitě doporučuji a je vhodné užívat správné doplňky stravy (vitamín D, K2, céčko, vitamíny skupiny B, vyvážený poměr a kvalitní omega nenasycené mastné kyseliny), sama suplementuji a používám buněčnou výživu Dr. Nona, která je míněná jako doplněk stravy.  

Pokud trpíte na nějaké skryté formy nemocí (např. od zánětu žaludku až po konečník) tak buďte v kontaktu s lékařem a při zařazování problémových potravin vždy velmi obezřetní. Můžete si takto projevený či neprojevený zánět velmi rozbouřit a vrátíte se tak na samotný začátek cesty. Asi nemá cenu specifikovat různá další možná související onemocnění jako je Cronova choroba, ucelózní kolitida, SIBO, celiakie, borelióza, chlamydie, hormonální poruchy, snížená fce štítné žlázy, psychické problémy. Vždy je nutný zdravý selský rozum a investice dostatečně velké časové jednotky k regeneraci organismu. Nic nelze zjednodušit, i když se na první pohled může eliminační dieta velmi jednoduchou zdát (není tomu tak). Všude a tak i zde jsou pravidla, řád a velmi velký důraz kladu (pokud tedy chcete být úspěšní) na důslednost. 

Pomocí stravy a se změnou životního stylu je možné cíleně zjednat nápravu. Nevíte jak na to? Jsem zde a velmi ráda Vás podpořím. Sama jsem se ve stejně zoufalých situacích nacházela a tyto osobní zkušenosti jsou k nezaplacení. Nejen strava nás velmi poškodí a rozhodí, ale na druhou stranu může pomoci.

I když postupy tohoto webu mohou být užitečné, dávají se k dispozici s tím, že autor neposkytuje žádné konkrétní lékařské, psychologické, emocionální, duchovní poradenství. V textu není nic zamýšleno jako diagnóza, lékařský předpis, doporučení nebo lék na jakýkoliv zdravotní, psychický, emocionální, duchovní problém. Nestavte, prosím, účinky doplňků stravy před účinky léků. POZOR! veškeré uvedené postupy mají pouze informativní charakter, jsou souhrnem zkušeností lékařů, vědců, klientů. NEMOHOU BÝT NIKDY NÁHRADOU ZA KLASICKOU LÉKAŘSKOU PÉČI. Zdravotní stav "vždy" konzultujte s lékařem!     

KONTAKTUJTE MĚ