Půst je laskavý ke tvému tělu

V půstu je velmi důležitá tvá vnitřní motivace. Správně se postíš, když si zachováš zdravý selský rozum a určitou míru zodpovědnosti ke svému zdraví.
V půstu je velmi důležitá tvá vnitřní motivace. Správně se postíš, když si zachováš zdravý selský rozum a určitou míru zodpovědnosti ke svému zdraví.

Půst odkryje vše, co tě ohrožuje. Půst člověka proměňuje a zjemňuje.

Pokud na čas odložíš všechna svá náhražková uspokojení a závislosti, bezpečně poznáš pravdu o sobě.  Vědomý půst je laskavý ke tvému tělu, tak si ho dopřej a zažij bezpodmínečnou lásku, přijetí, tranformaci na vědomé i nevědomé úrovni. 

V půstu je velmi důležitá tvá vnitřní motivace. Správně se postíš, když si zachováš zdravý selský rozum a zodpovědnost ke svému zdraví. Každé tělo je z hlediska evoluce na čistění uzpůsobené a vnitřní orgány, jako jsou třeba játra, plíce, ale i třeba ledviny, nám sami pomáhají v detoxikaci a vylučují cizorodé toxické látky z těla ven. Nejsem lékařka, ani žádný guru. Jsem obyčejná žena, jedna z davu, která má to štěstí, že mohla okusit tajemství pravidelných, krátkodobých, kaskádových, suchých, ale i těch dlouhodobých půstů. Půsty držím více než 20 let. 

Jsem moc ráda, že v téhle vášni, jedeš se mnou. A pokud tam ještě nejsi, pak tě z srdečně zvu do FB skupinky Půst pro zdraví, kde se pravidelně potkáváme a postíme na fáze měsíce: Nov, První čtvrt, Úplněk, Poslední čtvrt. Ve skupince vytvořím událost a pozvu tě. Abys nezapomněl/a a mohl/a si udělat přípravu. 

Dost možná, že na klasický půst o vodě zatím nejsi připravený/á, nevadí, můžeš si dát odlehčený den bez kávy, cukru, masa a nebo den pouze na šťávách, zeleninových vývarech či zařadit přerušované hladovění (IF). Každý takový zvolený režim ti musí sednout a vyhovovat z hlediska tvého životního stylu a zdraví.  

Pokud začneš hladovět, organismus nastartuje procesy jakými jsou lipolýza, ketogeneze a stane se např. i více efektivním v recyklaci buněčného odpadu. Benefity hladovění dokazuje velká spousta studií, které se tímto tématem zabývají. I když půsty mohou některým lidem individuálně vyhovovat, určitě se nejedná o žádné zázračné řešení, které by bylo vhodné pro každého (těhotné ženy, senioři, adolescentní dívky, při PPP apod.). 

Kdy zařadit půst?

KDYŽ POTŘEBUJEŠ RESTART

KDYŽ POTŘEBUJEŠ VLÍT NOVOU ENERGII DO ŽIL

KDYŽ MÁŠ POTÍŽE, KTERÉ CHCEŠ PŮSTEM POŘEŠIT

KDYŽ SE INSPIRUJEŠ CYKLYMĚSÍČNÍ FÁZE, ŽENSKÉ CYKLY ATD.

KDYŽ SE CHCEŠ DOSTAT NA SVOU IDEÁLNÍ VÁHU

KDYŽ CHCEŠ PROPOJIT SVOU DUŠI S TĚLEM

Půst nás mění k lepšímu

Používáte pojem vědomý půst. Co si pod ním máme představit?

"Vědomý půst je takový, který nám nepřináší žádné strachy, utrpení a hladovění, naopak je velmi laskavý a vede k dobré duševní i fyzické kondici. Nejen, že člověka proměňuje a zjemňuje, ale pravidelné, vědomé půsty nabízí lidem ideální možnost, jak propojit duši s tělem a spojit psychoterapii s tělesnou očistou. Člověk může krásně pozorovat své myšlenky, činy, emoce, vztahy a pracovat s nimi. Může si lehce nastavit mantinely a hrát si tak se svým egem."

S čím nám může konkrétně pomoci?

"Vždy záleží na úmyslu. Půsty mohou být pro někoho nástrojem fyzické a duchovní očisty, ale i cestou k řešení různých problémů. Z mnoha zdrojů plynou informace o půstech, které řeší i ty nemoci, které vzdorují postupům klasické medicíny. Nelze jimi však nahradit lékařské vyšetření. A určitě takové »léčebné půsty« patří pod kontrolu odborníka. Nedoporučuje se žádné laické experimentování a hazard se zdravím."

Co se děje s naším tělem v době, kdy se postíme?

"Souvislosti procesů látkové výměny a účinku vědomého půstu závisí na mnoha faktorech (délka půstu, pravidelnost, úroveň vědomí jednotlivce). Půsty rozlišujeme na krátkodobé (1 - 3 dny) a dlouhodobé. Držení dlouhodobého půstu je odborníky doporučováno pouze v případě, že je na něj tělo fyzicky i psychicky plně připraveno, jinak by bylo velmi riskantní. Při dlouhodobém půstu dochází k odkyselení organismu, očištění od hlenů (léčebné půsty odvádí z organismu všechno nepotřebné, čistí tělesné tkáně a tekutiny), endogenní výživě, fyziologickému klidu orgánů, zlepšení látkové výměny a absorpčních schopností, omlazení organismu, nastolení psychické pohody, redukce tělesné hmotnosti, pokles hladiny glukózy a inzulínu v krvi atd. Ve zkratce můžeme říct, že půst má výrazný očistný efekt. Zbavíme se některých nepotřebných zásob tuků a cukrů, nánosů v cévách a tkáních, vyloučíme spoustu škodlivin z těla. Objevíme nové pocity, spokojenost, radost z úspěchu a zbystří se nám smysly. Za předpokladu dodržení všech pravidel, vědomé půsty mobilizují obranné síly organismu a zlepšují látkovou výměnu."

Kdy a jak je vhodné půst držet?

"Mně se nejvíce osvědčily pravidelné vědomé půsty na fáze měsíce: nov, první čtvrt, úplněk, poslední čtvrt. Tedy jeden den v týdnu bez jídla. Navíc to jsou to dny, kdy se organismus lépe zbavuje usazenin a regeneruje. Ale každý by měl především poslouchat své tělo, intuici a neřídit se žádným diktátem."
Je vhodnější si ho naplánovat na všední den, nebo raději na víkend?

"Každému vyhovuje něco jiného. Někdo potřebuje v den půstu více odpočívat a někdo má rád, když je zaměstnaný a nemá moc čas o půstu přemýšlet."

Je pro někoho půst nevhodný?

"Ano, celá řada stavů organismu a nemocí je pro držení půstu zcela nevhodná. Vždy je nutné se o konkrétních postupech poradit s lékařem. Těhotenství a období kojení jsou s půsty kontraindikovány. Dále není půst vhodný pro nepřipravené. Každý organismus reaguje jinak na podněty, které půst vyvolá, a proto se každý musí přizpůsobit svým vlastním potřebám, vnímat své vlastní tělo a cykly (zejména ženy)."

Někteří lidé se postí i týden v kuse. Není to nebezpečné?

"Dnes jsem ve 14. dnu půstu, cítím se výborně a pokračuji dál. Není to nebezpečné, když víte, co děláte, nepodléháte strachům, když nepodceníte přípravu a hlavně návrat zpět ke stravě. Návrat ke stravě je nejnáročnější část z celého půstu. Návrat k dobré stravě musí být pozvolný a trvá stejně dlouho jako samotný půst. Chyba v návratu při dlouhodobém půstu by mohla stát člověka i život, pokud nedodrží důležité body."

To zní děsivě. Jak tedy na to?

"I po jednodenním půstu se stává tělo velmi citlivé. Proto je potřeba začít jíst skromněji. Poslouchat své vlastní tělo, kam vás pustí, co s vámi rezonuje a v čem je vám dobře. Cvičení dělá mistra. Při dlouhodobých půstech platí pravidlo, jak dlouhé je období půstu, tak dlouho trvá návrat k běžné stravě. Bez rizika je půst 1 - 3 dny, který ani nevyžaduje přechodné období při návratu k normální stravě."

Jak dlouho je ideální držet půst? 

"To je velmi individuální a intuitivní. Někdo nevydrží bez jídla 5 hodin a někdo se dokáže postit několik dní."

Jak se na půst můžeme připravit?

"Je důležité alespoň pár dnů před samotným půstem vynechat maso, živočišné produkty, nezdravé tuky (pro-zánětlivé Omega-6), mléko, rafinovaný cukr, lepek, kofein, alkohol, cigarety. Kdo je připraven, není zaskočen, takže je skvělé číst si o půstech a intenzivně studovat. Je to jako ve škole, když člověk půjde na zkoušku bez přípravy, nepovede se to."

Existují i způsoby očisty, kdy jíme po určitou dobu pouze jeden druh potravy (například jablka, polévky a podobně). Co si o nich myslíte? 

"Klasický půst je pouze o vodě - průběžně po celý den se popíjí kvalitní voda. Cokoliv jiného je dietou. Pokud na půst o vodě není člověk ještě dobře připraven (nepřečetl dostatek literatury, nemá dostatek zkušeností atd.), může si dát odlehčené dny pouze na šťávách, zelených smoothies, zeleninových vývarech atd."

Na co bychom neměli určitě zapomenout?

"Za nutnost považuji v den půstu procházku v lese nebo jinde v přírodě. Dále zařaďte nějakou formu pohybu, jako je například jóga a také relaxaci, meditaci a četbu. Zkrátka dělejte jen to, co vás baví a naplňuje. Doporučuji vyhnout se běžným, stereotypním činnostem, které vás mohou rozptylovat. Vyhýbejte se také negativním lidem, lednici a obchodu s potravinami. Půst vnímejte jako proměnu a velice intimní záležitost, o které nemusíte s nikým diskutovat a svěřovat se. Neposlouchejte našeptávače a buďte sami sebou. Myslete na to, že až půst dokončíte, budete se cítit skvěle."

V současné době, a poslední rok k tomu výrazně přispěl, se prudce zvedla míra obezity u lidí. Řada lidí se stává doslova závislými na jídle, zajídají jím stres a nudu. Co s tím? 

"Přejídání a různé další závislosti mají svůj základ v psychosomatice. Je dobré zjistit příčinu a poté pracovat na odstranění. Pomůže, když dá člověk svému životu a stravování řád."

Co to znamená v praxi? 

"Přijetí sám sebe, sebeláska, úprava životního stylu včetně jídelníčku. Pomáhá také nazout tenisky a vyběhnout ven - spálí se více energie, než člověk přijme a nastartuje se přirozené hubnutí. Díky tomu nám pak nezbude čas na hlouposti, zajídání nudy a je z člověka nové JÁ."

V kolik hodin bychom měli v ideálním případě naposledy večeřet?

"To je opět velmi individuální. Záleží na mnoha faktorech a u každého bude poslední jídlo dne v jinou dobu. Dobrým zvykem je konzumace večeře 2 až 3 hodiny před spaním."

Otázky: Zdeňka Kudová, Odpovědi: Zdeňka Prušáková Řepová, DiS., certifikovaná výživová poradkyně, zabývající se stavem člověka z celostního pohledu a praktických psychosomatických souvislostí. 

CHCI INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP A PÉČI