IF | INTERMITTENT FASTING | PŘERUŠOVANÉ HLADOVĚNÍ 

Už jste se setkali s pojmem IF?

IF = intermittent fasting (přerušované hladovění)

Dle výzkumů je IF

  • výbornou prevencí, pomáhá s bojem s cukrovkou, při hubnutí, 
  • podporuje tvorbu energie, výborné výsledky jsou zaznamenány při léčbě různých nemocí, zpomaluje stárnutí organismu.

Jak IF funguje v praxi?

U všech je den (24 hodin) dělen na období půstu a jídla. Existuje více variant k uvedení IF do každodenního života jednotlivce. Vždy záleží na člověku, který typ stravování si zvolí. IF není založen na zakazování určitého typu potravin jako jsou různé diety. Jeho výhodou je, že si podle svého režimu můžete sami vybrat od kolika, do kolika hodin budete jíst, a kdy budete dodržovat půst.

IF je určitou strategií stravování, kdy část dne člověk jí a část už nejí vůbec nic.

Tj. máte 16 hodin půstu a 8 hodin, kdy do sebe můžete dostat to správné a potřebné palivo. Já to žiji tak, že přeskočím snídani a čekám až na ten správný signál těla. Signál, že má hlad a ztrácí energii, kterou mu velice ráda a s láskou dodávám, ale až po zaznění gongu! Ne podle nařízených hodinek, nebo že kolegové běží na oběd a TEĎ je právě 12:00 a čas oběda, já se musím najíst, protože ostatní to tak také dělají. Nevadí mi, že jsem za exota. Dnes už se setkávám s více lidmi se stejným nastavením jako mám já sama.

Mé první jídlo dne tedy velmi často bývá pozdní oběd. Pak si dám svačinu (když je potřeba) a posledním jídlem je lehká večeře. Poté následuje opět až zase ten pozdní oběd příštího dne. 

Žádných 6 pravidelných jídel denně, neřídím si hodinky a nežiji podle jídel. 

Nejen klasické půsty, ale IF a další formy odpočinku od jídla jsou velmi zdravé, žádoucí a prospěšné. O tom není dnes už pochyb. Nedovolila bych si prezentovat nic, co bych neměla na svou vlastní kůži odzkoušené. Nechť jsou Vám mé skromné zkušenosti inspirací. 

Sdílím s vámi svůj osobní život, vedu k pochopení příčin problémů a cílevědomé každodenní práci se svým tělem, myslí, okolím. Mohu nabídnout skutečně mnoho, ukázat nový směr, propojení různých směrů a komunit, pochopení a možná ještě mnohem víc.

Lidé často žijí, aby jedli, já však jím, abych žila.

IF je myslím velice jednoduchá, extrémně efektivní a mnou na vlastní kůži vyzkoušená metoda.

dochází ke zvýšení hladiny růstového hormonu

pozitivní vliv na mozkovou činnost

správné vnímání pocitu hladu

hladovění má pozitivní vliv na hladinu cukru v krvi, následně na hladinu inzulinu a citlivost na něj

vliv na změnu postavy - hubnutí

pomáhá chránit před nemocemi 

jako je diabetes, onemocnění srdce, Alzheimerova choroba aj.

snížení hladiny LDL cholesterolu 

snížení zánětlivých markerů

zvýšení celkové energie, zpomalení stárnutí organismu  

Přechodné hladovění (půst, hladovka), účinky přerušovaného půstu na sytost, hladinu cukru, geny, výkon atd.. K tématu doporučuji studium odborné literatury a za zmínku určitě stojí i  nedávný výzkum paní doktorky Hany Kahleové, PhD., která je mj. ředitelkou klinického výzkumu ve Výboru lékařů. Řídí výzkumné studie analyzující vliv volby potravin na rezistenci na inzulín a regulaci zdravé tělesné hmotnosti. Její výzkum zahrnuje analýzu termického účinku jídla v reakci na 16týdenní dietní intervenci. 

V dnešní době, kdy jsme obklopeni jídlem ze všech stran, je velice jednoduché hlad zahnat, zasytit se. Avšak hlad nemusí být strašákem, ale pomocníkem, který nám může nejen zlepšit zdraví, ale také pomůže zhubnout. Být chvíli bez jídla je pro tělo naprosto přirozené.

Přerušované hladovění je způsob, jak si jídlo během dne správně načasovat, abychom měli všechny živiny, které tělo potřebuje pro správné fungování. Pozor, není to přejídání se a hladovění.

Se mnou přerušované hladovění dokonale splynulo a velice nevědomky si mé tělo na tento způsob stravování před lety přešlo tak nějak samo. Nedokážu identifikovat kdy, ale už to nějaký ten pátek bude. Prošla a na vlastní kůži jsem si vyzkoušela různé výživové směry. Dělala jsem to hlavně kvůli signálům svého těla, kterému se neustále něco nelíbilo a protestovalo. 

Existují odborné studie, které prokazují, že optimální délka půstu (přestávka mezi jednotlivým jídlem) je 16 hodin.

Upřímně jsem nikdy moc dobře nechápala, proč každý mluví o vydatné snídani po probuzení. Po snídani je mi těžko, můj organismus nespolupracuje. Začala jsem tedy naslouchat svému vnitřnímu hlasu a přestala jsem se řídit doporučením zvenčí. Dodnes se řídím jen tím, co cítím a co mi dělá dobře. 

Když mám hlad - najím se. Tělo se samo hlásí o svou pozornost.

Mé (vaše) tělo je naprosto dokonalé přesně takové jaké je.  

V MINULOSTI JSEM NEMĚLA ANI TUŠENÍ, ŽE SE MÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU ŘÍKÁ PŘERUŠOVANÝ PŮST 16/8, či IF (intermittent fasting).

To že se jedná o vybádanou a vědecky podloženou studii jsem se dozvěděla až po přečtení několika odborných publikací. I na tomto příkladě vidíte, jak je důležité naslouchat a neustále komunikovat se svým tělem, které nepotřebuje žádné odborné články. Stačí mu jen vědomé a prosté žití. Tělo si samo intuitivně vybere správný způsob stravování.

I když uvedené postupy mohou být užitečné, dávají se k dispozici s tím, že autor neposkytuje žádné konkrétní lékařské, psychologické, emocionální, duchovní poradenství. V textu není nic zamýšleno jako diagnóza, lékařský předpis, doporučení nebo lék na jakýkoliv zdravotní, psychický, emocionální, duchovní problém. POZOR! veškeré uvedené postupy mají pouze informativní charakter, jsou souhrnem zkušeností lékařů, vědců, klinických studií, osobních zkušeností, výpovědí klientů. NEMOHOU BÝT NIKDY NÁHRADOU ZA KLASICKOU LÉKAŘSKOU PÉČI. Zdravotní stav "vždy" konzultujte s lékařem!    

CHCETE SE NA NĚCO ZEPTAT?