VITAMÍN D - VŠE CO POTŘEBUJEŠ VĚDĚT

30.10.2020

Všichni potřebujeme více slunce, úsměvu a dobré nálady. Představ si, že vitamín D a Omega3 nenasycené mastné kyseliny mohou pozitivně ovlivnit tvé duševní rozpoložení, prostřednictvím metabolitů látek vytvořených v těle z Omega 3 NMK pocházejících z jídla a slunečního vitamínu D.  

Vitamín D je velmi důležitá látka pro správnou funkci organismu.
Vitamín D je velmi důležitá látka pro správnou funkci organismu.

VITAMÍN D

Je známo, že vitamín D se spoluúčastní či přímo zabezpečuje v lidském organismu ohromné množství životně důležitých funkcí. Už také víš, že suplementace tohoto prvku je v našich klimatických podmínkách nezbytná! Nedostatek vitaminu D je globální problém, který trápí všechny věkové kategorie. 90% přijímáme ze slunce, 10% ze stravy.

Já beru (každé ráno) upravenou denní dávku vitamínů a minerálních látek dle vlastních preferencí. Chodím na sluníčko, pravidelné odběry a aktivně si hlídám hladinu vitamínu D v krvi. A protože mi neustále chodí dotazy na vitamín D: "Hele Zdeni a jaké to déčko vlastně bereš?" Naskladnila jsem do eshopu doplňky stravy, které v současné době sama užívám.

Proč vitamín D3 a ne jinou formu tohoto vitamínu? Proč společně s vitamínem K2 (MK-7)? Proč společně s tukem? Jak déčko pozitivně ovlivňuje například i snížení váhy? To vše se dozvíš, přidej se do mé uzavřené skupinky zde

Co se týká syntetických doplňků stravy, kdo mě zná, ví, že na prvním místě volím přírodní zdroje! Nikde není zmapováno, zda syntetické doplňky negativně neovlivňují některé schopnosti organismu. 

Deficit vitamínu D je spojován s rozvojem zánětů, infekcí i neurologických poruch. Jeho nedostatek je považován za rizikový faktor u autoimunitních onemocnění. Pozor (!) Tento text není lékařským pojednáním, ani nenavádí k opouštění postupů klasické medicíny! Pokud trpíte závažnými zdravotními problémy, poraďte se s lékařem. 

PŘÍJEM VITAMÍNU D JE NUTNÉ HLÍDAT

Jak ve smyslu nedostatku tak nadbytku

Hladinu D určíme v krevním séru nebo plazmě. Touto metodou lze posoudit celkový dostatek nebo nedostatek vitamínu D. Hodnoty vitamínu D jsou udávány v nejrůznějších jednotkách. Převod z mikrogramů na IU jednotky:

  • [µg] = x/40 (x = množství vitamínu D v IU jednotkách)
  • [IU] = y*40 (y = množství vitamínu D v mikrogramech)

Výsledky testů hladiny vitamínu D říkají, jak kritický je nedostatek tohoto klíčového vitamínu. V populaci je asi jen 1 % osob, které mají hladinu vitamínu D v pořádku. Patříš mezi ně i ty?

Kvalitní doplňky stravy jsou součástí mého každodenního jídelníčku.
Kvalitní doplňky stravy jsou součástí mého každodenního jídelníčku.

Vždy je důležité soustředit se na hlavní zdroj vitaminu D a tím je SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ. Pozor si dávej na krémy s UV filtrem. Zvýšené slunění ti nikdy nezpůsobí předávkování vitamínem D. Když se podíváš na JÍDELNÍČEK: Mezi rostlinné zdroje patří houby a pak máš k dispozici pouze několik živočišných potravin, které obsahují významné množství vitaminu D:

  • tučné ryby, 
  • rybí olej (můj typ: BalanceOil, který je navíc obohacen také o vitamín D3, dále Halo Ravseen)
  • žloutek, 
  • fortifikované potraviny, oleje a rostlinné tuky. 
Když je vitamin D zkonzumován ve stravě a nebo se vytvoří v kůži, dochází v tenkém střevě k jeho vstřebání a vstupuje tak do krevního oběhu. Pak přichází do jater, kde se přeměňuje na D2 (kalcidiol) a v ledvinách je pak přeměněn na nejaktivnější formu - vitamin D3. 

Studie Státního zdravotního ústavu Brno z roku 2017 udává, že jen 1 % naší populace ve věku od 18 - 90 let dokáže doplnit vitamin D z běžné stravy. Proto vím, že potřebuji kvalitní doplněk stravy. Takový doplněk, který musí obsahovat vitamin D3 (nejaktivnější forma). Než jsem narazila na opravdu kvalitní zdroj, který nám nezpůsobuje při HIT problémy, trvalo to dlouhou dobu a stálo mě to mraky peněz. Osvědčil se mi zdroj s vitamínem D3 a K2, který si dávkuji do kapslí (malému synovi přidávám do jídla). Veškeré produkty nalezneš v eshopu zde

V jakou denní dobu je dobré doplňovat vitamín D?
V jakou denní dobu je dobré doplňovat vitamín D?

UŽÍVÁŠ VITAMÍN D3 VEČER A NEDAŘÍ SE TI USNOUT? 

Je tady určitá souvislost s tvým spánkovým hormonem "melatoninem". Melatonin je zásadní pro regulaci cirkadiánního cyklu a tím pádem ovlivňuje i tvůj spánek. Pokud dodáš vitamín D3 ve večerních hodinách, může se produkce melatoninu potlačit a ovlivnit tak nejen kvalitu spánku, ale celý cirkadiánní rytmus.

Ukazuje se, že kvalitu spánku neovlivňuje pouze množství vitamínu D v těle, ale především načasování jeho užívání. Jako nejvhodnější doba se zdá být například během snídaně a s jídlem obsahujícím tuky.

UŽÍVÁM KAŽDÝ DEN RYBÍ TUK

Je v rybím tuku dostatek vitamínu D? 

Osobně preferuji ještě další doplnění tohoto slunečního vitamínu. Vím, že je vždy lepší vzít si vitamín D3 společně s K2. Důležitá je však pravidelná kontrola u lékaře (doporučuji vytestovat a doplňovat podle plasmatické hladiny). 

A neboj, dnes jsou DDD vitamínu D vyšší než v minulosti. Setkáš se v některých zdrojích (zejména těch zahraničních) s doporučenými dávkami 50-100 I. U na kg. 

KAŽDÁ BUŇKA V TĚLE MÁ SCHOPNOST ROZEZNAT ZDA JE ORGANISMU DOSTATEK VITAMÍNU D. 

VITAMÍN JE VELMI DŮLEŽITÁ LÁTKA PRO SPRÁVNOU FUNKCI TĚLA, IMUNITNÍHO SYSTÉMU A VSTŘEBÁVÁNÍ VITAMÍNU JE OVLIVNĚNO MNOHA FAKTORY..

Ví se, že nízké úrovně vitaminu D souvisí s mnoha závažnými chorobami.
Ví se, že nízké úrovně vitaminu D souvisí s mnoha závažnými chorobami.

Kvalitní a vyvážená strava je základním předpokladem zdravého života. Nedostatečnou hladinu vitamínu D v ní bohužel nezvýšíme. Proto je ideální sáhnout po správných a kvalitních produktech s obsahem déčka. 

Vitamín D ovlivňuje metabolismus vápníku, příštítných tělísek, ledvin a jater. U dětí s insuficiencí vitaminu D dochází k rozvoji křivice (rachitis), u dospělých pak k osteomalacii (nedostatek anorganické stavební složky kostí) a zvýšenému riziku zlomenin kostí. Na nízké hladiny vitaminu D je potřeba také myslet při projevech deprese. U těhotných žen je nedostatek vitaminu D provázen rizikem rozvoje těhotenské cukrovky, preeklapsie či předčasným porodem. Ví se, že nízké úrovně vitaminu D souvisí s mnoha závažnými chorobami. Patříš mezi rizikové skupiny?

  • Mladiství teenageři jsou kritickou skupinou po celém světě.  
  • Věk nad 50 let (s věkem klesá tvorba vitamínu D v těle, skupina lidí s největším deficitem déčka jsou senioři).
  • Tmavá kůže, nadváha, obezita, potíže s trávicím systémem, onemocnění trávicího systému (např. Crohnova nemoc, celiakie).
  • Onemocnění kardiovaskulárního systému.
  • Alergie na mléko a laktózová intolerance.
  • Onemocnění jater aj. 

Z vědeckých studií i ze své vlastní zkušenosti vím, že užívání (suplementace) DDD nemůže ovlivnit již zjištěný deficit vitamínu D. PŘI ODHALENÉM DEFICITU JSEM NA DOPORUČENÍ UŽÍVALA AŽ 4 TISÍCE MEZINÁRODNÍCH JEDNOTEK DENNĚ (POTÉ VŽDY NÁSLEDOVALA KONTROLA U LÉKAŘE). Vždy si dávej pozor, od koho jednotlivá doporučení na dávkování vycházejí. Jen lékaři mohou vykazovat snahu pro specifické situace doporučovat dávky terapeutické, které mohou být i násobně vyšší. 

UŽÍVÁNÍ "D VITAMÍNU" se doporučuje s jídlem, tukem a užití déčka raději v tobolkách. NE po kapkách na lžičku či aplikaci kapek přímo do dutiny ústní. Vitamín D se musí dostat do střev, kde se vstřebává. Samotný vitamín D v kapkové formě (nebo ve spreji) 1 kapka, jeden vstřik představuje tak malý objem, který se musí dostat z dutiny ústní až do tenkého střeva, které je u dospělého člověka vzdálené cca 70 cm (ústa-střevo). MÁM SAMA NA SOBĚ OVĚŘENO, ŽE TAKOVÁ APLIKACE U MĚ NEBYLA VŮBEC EFEKTIVNÍ. Nevěříš? Studuj zahraniční zdroje a přibývající vědecké studie. 

S vitamínem D3 je nutno zmínit i důležitý vitamín K2Vitamín K2 zefektivňuje celý metabolismus vápníku. Usnadňuje jeho vstřebávání díky aktivitě střevní mikroflóry, zlepšuje jeho ukládání do kostí atd. VITAMÍN D POTŘEBUJE VELMI SPECIÁLNÍ PODMÍNKY PRO VSTŘEBÁVÁNÍ. Můžeš vyzkoušet revoluční liposomální vitamín D3 společně s vitamínem K2 (MK-7™). Kvalitní zdroj synergicky působících vitamínů D3 a K2 v jedné kapsli v jedinečné liposomální formě s vysokou biologickou dostupností.

Vitamíny obecně nemusí být doplňovány denně, tělo si vždy nějakou zásobu živin vytváří. U vitamínů rozpustných v tucích podstatně větší, než u hydrofilních forem. Pokud na doplnění zapomeneš. Za relativně krátkou dobu (řádově v nižších měsících) se zásoby kalciferolu vyčerpají a organismus začne projevovat jeho deficit se všemi důsledky. Nejčastěji toto pocítíš na psychickém stavu, imunitním systému a metabolismu vápníku. 

Mimosezonní či dle některých odborníků dokonce celoroční suplementace vit. D3 + K2MK7 v adekvátních dávkách v souladu s naměřenou hladinou v krvi se tak, v porovnání se všemi ostatními preparáty na trhu, jeví jako smysluplná.

 Ke každému tématu potřebuje člověk pár těch informací a také trochu žité praxe. Proto pokud by nebylo něco jasné - ptej se, přidej se do mé uzavřené skupiny, kde nalezneš mnoho rozšiřujících a zajímavých témat okolo výživy a zdravého životního stylu. 

Nejlepší zdroje vitamínu D pro vegany.
Nejlepší zdroje vitamínu D pro vegany.

VITAMIN D A VEGANSTVÍ

Pokud jsi veganem, bude pro tebe velmi náročné přijmout v potravě každý den dostatek vitaminu D. Jak můžeš optimalizovat příjem tohoto důležitého vitamínu? 

  • houby
  • fortifikované potraviny (obohacené rostlinné mléka, obiloviny aj.)
  • DOPLŇKY STRAVY (!)

I když nejsem vegan, užívám veganský vitamín D3 získaný z řas společně s vitamínem K2 pro podporu absorpce D3. V kapalné formě pro individuální dávkování.  Momentálně pro mě neexistuje lepší forma vstřebání vitamínu D.

Nedostatek vitaminu D je globální problém, který trápí všechny věkové kategorie ve všech koutech světa.
Nedostatek vitaminu D je globální problém, který trápí všechny věkové kategorie ve všech koutech světa.

VITAMÍN D U MLADISTVÝCH

Teenageři jsou kritickou skupinou po celém světě. Měření a výzkumy poukazují na to, že teenageři mají velmi špatné výsledky.

Ovlivňuje to jejich životní styl, zdržování se v interiérech (kam nechodí slunce, chodí lékař), nedostatek pohybu. Strava (pouze 10% příjmu vitamínu D) a "mladí" potraviny s vysokým obsahem déčka (ryby, vnitřnosti, vejce, houby) v jídelníčku tak často nekonzumují. Existují výjimky, ale i tak ryby ze supermarketů neznámého původu, polotovary, vejce z velkochovů.. (zamysli se sama - jak se stravuje tvé dítě, jak doplňuje důležitý vitamín D?).

TĚHOTNÝM ŽENÁM, KOJENÝM DĚTEM JE TŘEBA DOPLŇOVAT VITAMIN D3
TĚHOTNÝM ŽENÁM, KOJENÝM DĚTEM JE TŘEBA DOPLŇOVAT VITAMIN D3

TĚHOTENSTVÍ A KOJENÍ

Kojené děti budou mít dostatek vitaminu D pouze pokud ho budou v potřebné míře přijímat jejich maminky (poté bude dostatek déča v mateřském mléce) a nebo když se jim bude rodič vitamín D podávat uměle. Rodiče se musejí vzdělávat v otázkách užívání vitaminu D. Apeluji na důležitost doplňování déčka: 

  • U těhotných žen, maminek, které kojí
  • a nebo podávání vitamínu D přímo dětem.
"Měla bys o sebe pečovat a hýčkat se a rovněž poskytnout miminku co nejlepší možnou péči. Na té se mohou podílet také doplňky stravy." Pokud si nevíš rady, konzultuj doplnění důležitých prvků s odborníkem. 
VITAMÍN D JE DŮLEŽITÝM HRÁČEM PŘI HUBNUTÍ
VITAMÍN D JE DŮLEŽITÝM HRÁČEM PŘI HUBNUTÍ

VITAMÍN D & VÁPNÍK 

Jak mohou tyto dva prvky ovlivnit hubnutí? 

Vitamín D může příznivě ovlivňovat tělesnou hmotnost, množství tuku v těle a také imunitní systém. 

Vitamín D totiž ovlivňuje vstup vápníku do tukové buňky. Vápník je významný aktivátor "tukových enzymů". Vitamín D je rozpustný v tucích a je tedy velmi pravděpodobné, že při narůstajícím podílu tukové tkáně, se v organizmu nachází stále nižší hodnoty vitamínu D (POZOR NA TO!). 

O souvislosti nízké hladiny vitamínu D s obezitou odborníci vedou neustálé diskuze a názory se různí. Pro člověka je však důležité vědět, že potřeba vitamínu D závisí mimo jiného i na celkové hmotnosti a obézní lidé by měli dostat vyšší dávky vitamínu D, aby si udrželi stejnou hladinu v krvi, než lidé štíhlí. 

Všichni profesionální sportovci z vyspělých zemí mají hladiny déčka pravidelně sledované a doplňují pomocí suplementace.
Všichni profesionální sportovci z vyspělých zemí mají hladiny déčka pravidelně sledované a doplňují pomocí suplementace.

VITAMÍN D DOKÁŽE ZVÝŠIT POHYBOVOU KAPACITU, SÍLU

Víš, že vitamin D je důležitý pro kosti, mozek, srdce a co možná nevíš, že vyšší hladiny vitaminu D jsou spojeny s vyššími pohybovými schopnostmi. 

Lidé, kteří se pravidelně hýbou a cvičí, mají podle studií vyšší hladinu vitamínu D. 

Důležitost vitaminu D pro růst a sílu svalů znali již ve starověku. Lékaři atletům "předepisovali" tzv. helioterapii (léčbu sluncem), která jak se tehdy uvádělo "léčila slabé a ochablé svaly" a měla pomoci svalům růst.

Vitamin D je ve skutečnosti hormon, který ovlivňuje více než 2000 genů. Každá buňka má něj receptory a při dostatečném množství v těle ho umí po navázání "přečíst" a spustit tak jednotlivé procesy. Výzkum už desetiletí naznačuje a zároveň i potvrzuje důležitost dostatečné hladiny DÉČKA.

Kam nechodí slunce, chodí lékař.
Kam nechodí slunce, chodí lékař.

Zatímco jsme vystaveni slunečnímu záření, tělo pro sebe produkuje vitamín D3. Mnozí však nemají vlivem současného životního stylu dostatek pobytu na čerstvém vzduchu a slunci (tvrzení platí zejména pro zimní měsíce). 

Tím si nevytváříme dostatečné zásoby vitamínu D3 a může nám velmi chybět. 

Každý rok jsem v zimních měsících cestovala za sluncem. Letos mi to ale nebylo umožněno. Vitamín D si pravidelně doplňuji. Třeba i proto jsem celou zimu spokojená a cítím se báječně!