JÍDELNÍČEK PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

CELOSTNÍ A VÝŽIVOVÉ PORADENSTVÍ - ZDEŇKA PRUŠÁKOVÁ ŘEPOVÁ, +420773670306
CELOSTNÍ A VÝŽIVOVÉ PORADENSTVÍ - ZDEŇKA PRUŠÁKOVÁ ŘEPOVÁ, +420773670306

NEEXISTUJE DOBRÁ A ŠPATNÁ POTRAVINA

Je to jen iluze, se kterou se dnes a denně setkávám. Lidé bohužel ještě neumí správně vnímat své vlastní tělo, tento svět a pracovat s potravinami při skladbě svého každodenního jídelníčku. 

Což takhle přestat hodnotit, kritizovat a stále si jen na něco stěžovat. Přijmout stav svého organismu a prostředí, ve kterém se nacházíme a  začít pracovat na jeho přeměně a regeneraci.  Vše podstatné, co potřebujeme k životu si nosíme uvnitř sebe. 

  • "Lepek není zdravý, říkala to kolegyně v práci." 
  • "Mléko zahleňuje."
  • Mám histaminovou intoleranci a nesmím si ohřívat jídlo. Asi umřu hlady."
  • Začnu se vyhýbat tukům, protože potřebuji zhubnout." 

Kam se vytrácí zdravý selský rozum? Spousta lidí "dietářů" (pacientů) nekouká napravo nalevo a už vůbec ne na vlastní zdraví, zkuste to proto dělat alespoň Vy. 

Jediné doporučení, které Vám mohu poskytnout a které 100% funguje: vyzkoušejte a otestujte si vždy sami vlastní míru tolerance a specifické možnosti svého těla a duše.  Jen tehdy získáte nenahraditelnou vlastní zkušenost, která bude informačně podstatně silnější než třeba můj hlas (při individuálním poradenství), hlas Vašeho ošetřujícího lékaře, kolegyně, přátel a bude mít schopnost přesvědčit Vás definitivně. Žádné seznamy, žádné poučky..

Začněte sami u sebe, pracujte na tom, že zvolíte pozitivní přístup a nebudete svůj den stavět na zákazech, ale na správné volbě a přijetí!

Zhodnocení dopadu dietní zátěže na člověka nesmí být nikdy podceňováno.

Internet je plný blábolů, nesmyslných doporučení, informací, kdy jedna vyvrací a trumfuje druhou. Zdraví máme každý jen jedno a dopady dietních přešlapů mohou mít fatální a nevratné následky.

POTRAVINOVÁ RIZIKA PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

histaminová bomba = fermentovaná, kvašená, konzervovaná jídla, polotovary neznámého původu a složení

  • VŠE, CO SE FERMENTUJE A KVASÍ (kysané zelí, nakládaná zelenina, zrající sýry, ocet aj.)

  • ALKOHOL (pivo, červené víno, lihoviny, sekt)

  • Z ŽIVOČIŠNÉ ŘÍŠE (uzeniny včetně šunky, některé druhy masa - kuřecí, vepřové, marinované, vnitřnosti aj.)

  • VEJCE (syrový bílek, který blokuje střevní aktivitu DAO)

  • Z VODNÍ ŘÍŠE (ryby, které nejsou čerstvé, mořské plody, mořské řasy)

  • MLÉČNÉ VÝROBKY (sýry plísňové a zrající sýry, mléko, smetana, kefíry, některé jogurty a zakysané mléčné výrobky)

  • OVOCE (obecně přezrálé ovoce, většina exotického ovoce a citrusů, papája, jahody, ananas, maliny, pomeranč, mandarinka, sušené proslazené ovoce aj.) 

  • ZELENINA (nakládaná zelenina, rajčata, špenát, baklažán/lilek, olivy, avokádo, houby, rukola, kapusta, kyselé zelí, kapusta, cibule aj.) 

  • OSTATNÍ (sójová omáčka, ocet, čokoláda, kakao, kečup, protlak, káva, sladkosti, lepek, kvasnice, aditiva, glutamát, umělá barviva, konzervanty, stabilizátory a další chemické složky)

  • PŠENIČNÉ A JEČNÉ KLÍČKY

  • NÁPOJE (černé, zelené, mátové čaje a zvláště energetické drinky)

  • z OŘECHŮ A SEMEN přednostně vlašský ořech, kešu, slunečnice, lískové

  • z LUŠTĚNIN cizrna a sójové produkty

  • LÉKY (NEJLEPŠÍ MEDICÍNA JE, NAUČIT LIDI, JAK JI NIKDY NEPOTŘEBOVAT)

HISTAMINOVÁ INTOLERANCE je důsledkem nepoměru mezi přísunem a odbouráváním histaminu.

HISTAMINOVÝ LIBERÁTOR může vést k uvolnění histaminu ze žírných buněk

  • ALKOHOL - z našich vlastních buněk vyplavuje histamin, kvasný proces a blokace DAO
  • LEPEK
  • VEJCE - vaječný bílek aktivuje žírné buňky (nejvíce v syrovém stavu, ale i po uvaření)
  • VNITŘNOSTI
  • MOŘSKÉ PLODY
  • OŘECHY, SEMÍNKA - slunečnice, kešu, lískové, vlašské
  • AVOKÁDO, CIBULE, FAZOLE, RAJČE
Histaminová intolerance - co budu jíst, co budu pít, budu se ještě někdy stravovat normálně? Položte si raději otázku: "Co je to normální?"
Histaminová intolerance - co budu jíst, co budu pít, budu se ještě někdy stravovat normálně? Položte si raději otázku: "Co je to normální?"

DIETA PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

Žádná přísná dieta by se neměla držet déle než 4 - 6 týdnů bez dohledu lékaře (motiv diagnostický).  

Stejně jako je pestrý náš každodenní život, nabízí se jako vhodné řešení při HIT - pestré, nízko-histaminové stravování, které si individuálně nastaví každý sám. Návodů na internetu je nespočet a doporučuji každému na odrazovém můstku pár dobrých rad a osobních zkušeností: 

  1. Potraviny konzumujte čerstvé - čím čerstvější a kvalitní surovina, tím nižší riziko. Neexistují přesná data ohledně obsahu histaminu v jednotlivých potravinách (ani nemohou). Koncentrace histaminu, i jiných biogenních aminů v potravinách jsou vysoce proměnlivé. 
  2. Domácí vaření - vaření, příprava a vlastní výběr plus nákup kvalitních potravin (čerstvé, BIO). Rizikovější je cokoliv zpracované mimo domov.
  3. Nekonzumovat druhy potravin, které jsou rizikové. 
  4. Nedémonizujte si histamin. HISTAMIN JE DOBRÝ - histamin je látka, která se nachází ve všech živých organismech. Nachází se tedy přirozeně i ve vašem těle. Histamin je uvolňován buňkami těla. Histamin je pro lidský organismus nezbytný, neboť zajišťuje správné fungování mnoha pochodů.
  5. Vyvarujte se stresu a nezdravému životnímu stylu. Vyvíjíte nevědomě tlak na tvorbu histaminu. Zdroj histaminu nepochází jen ze stravy. Největším zdrojem histaminu je člověk sám sobě (jak žije, co používá ve své domácnosti, jak o sebe pečuje, jakou kosmetiku volí, jak myslí). 

  6. Pracujte na odhalení spouštěče problémů. Je důležité vyloučit jiné závažné onemocnění. Spolupracujte s odborníky!

HIT (NEmoc) přináší informaci, zjištění. Omezí jedince v běžném životě, přináší množství tělesných, duševních a emočních těžkostí. Ovlivní nejen vás, ale celé vaše okolí, rodinu, společenský život, sport, koníčky aj..

Nenechte se nikdy připravit o radost ze života!

řešení a jídelníček při histaminové intoleranci
řešení a jídelníček při histaminové intoleranci

Vyzkoušeli jste mraky diet? Od té eliminační až po FODMAP a další? Bojujete dlouhodobě s trávicími problémy a symptomy HIT? 

Zvolněte okamžitě tempo a začněte s aplikací těch nejjednodušších postupů, které jsem pro Vás vypsala do přiloženého obrázku. Pokud se zajímáte o zdravý životní styl, určitě jste už podobné rady slyšeli (ne jednou). Není to klišé a mohu Vám ze své vlastní zkušenosti, ale i praxe výživového poradce potvrdit, že toto je cesta. 

Málokdo z Vás si najde čas a prostor, aby začal takto primitivní body do svého denního režimu skutečně aplikovat. Ten kdo se do toho se mnou pustí, má vyhráno. Nepotřebujete žádné zázračné diety, pilulky a věřte, že ty nejjednodušší kroky, bývají těmi nejúspěšnějšími. 

Po zjištění diagnózy histaminové intolerance, jsem se dostala do stavu, kdy jsem se bála cokoliv jíst. Po čase se mi místo zlepšení, bohužel několikanásobně zhoršily příznaky a navíc se přidaly i stavy totálního vyčerpání a psychické problémy. 

V únoru jsem se na doporučení kolegyně z práce přidala do Facebookové skupiny HIT ZDRAVÍ, do které mě osobně přivítala Zdenička. V ten okamžik mě zaplavil strašně zvláštní pocit. Nevím, ale asi ta pozitivní energie, kterou okolo sebe Zdeňka šíří je zkrátka boží. Začetla jsem se do jejích příspěvků a nemohla jsem se odtrhnout. Vše dostalo jakoby jiný rozměr. Domluvila jsem si sérii on-line konzultací a sama jsem si zvolila přístup, který mi maximálně vyhovoval (tj. každodenní reporty, pravidelné analýzy jídelníčků, vedení). Světe div se, během jednoho měsíce se mi obrátil život o 180 stupňů. Nebylo to zadarmo, ale stálo to za to. Nebojím se už žádné potraviny, vím, kdy a co jíst. Jak mám správně užívat doplňky stravy. Mé trávicí problémy jsou fuč, ekzémy se stáhly na ústup a hlavně jsem si začala vážit sama sebe. Pravidelně cvičím, každé ráno se na popud Zdeňky otužuji, vyladila jsem svůj pitný režim, který jsem pořád zanedbávala... (M. Němcová)

Vyděšená hlava se snaží zprávu o diagnóze histaminové intolerance pochopit, ale tělo už dávno negativně reaguje (odmítáním děje, strachem). Mít strach je přirozené. Z jedné strany moc chcete znát "PROČ" (svou diagnózu a pojmenovat ty roky trápení a bolestí) a z té druhé, když jí máte, chcete se jí okamžitě zbavit. A co se s ní na chvilku skamarádit? Pochopit, co Vám přišla histaminová intolerance ukázat, sdělit a čemu se musíte ještě učit.

Je histaminová intolerance nevyléčitelná nemoc? Jaká je příčina vašich obtíží? Je tolik otázek, které si pacient s histaminovou intolerancí klade. Přidejte se do uzavřené skupiny HIT ZDRAVÍ, přečtěte si články na blogu, kontaktujte mě.

"HIT NÁLEPKA" JAKO ODPOVĚĎ

Názvy diagnóz pro mě osobně nemají žádnou velkou váhu. Co člověku řekne pojem "histaminová intolerance"? TO, ŽE SI NĚKDO VŠIML, ŽE MÁTE ZVÝŠENOU KONCENTRACI DAO (DIAMINOOXIDÁZA) V SÉRU V PLAZMĚ VÁM JEŠTĚ SAMOTNOU HISTAMINOVOU INTOLERANCI NEMŮŽE POTVRDIT. Čím více pozornosti této nálepce věnujete, tím méně jste ochotní zachovat si odstup a přemýšlet o nejdůležitějších faktech problému. Pracujte systematicky na určení skutečné příčiny Vašich problémů. Můj HIT je být zdravá a jaký je ten Váš?

A jak si člověk s biogenními aminy poradí? 

Nic není tak složité, jak se na první pohled zdá. Slouží k tomu:
  • enzym diaminooxidáza (DAO), který metabolizuje biogenní aminy pocházející ze stravy (proces uvnitř střeva),
  • enzym histamin-N-methyltransferáza (HNMT), který metabolizuje nitrobuněčný histamin a biogenní aminy. 

Jedná se o enzymové mechanismy, které biogenní aminy a histamin degradují. Nemám moc ráda složité pojmy. Odborně a obecně se procesu říká "detoxikace". Aby se mohlo o HIT vůbec jednat, musejí být splněny určité podmínky: 

1) symptomy a obtíže (viz. schéma)

2) symptomy a obtíže spojené s orálním příjmem histaminu, jiných biogenních aminů (vyšší příjem) - doporučuji pečlivé vedení potravinového deníku

3) symptomy a obtíže musejí ustoupit na nízko-histaminové dietě (v čase)

4) musejí být vyloučeny jiné možné onemocnění a příčiny (např. specifický imunologický původ, komplikovanější syndrom aktivovaných žírných buněk a další

Ojedinělé nebo různě kombinované projevy organismu nemusí vůbec ještě znamenat histaminovou intoleranci. Pokud se Vám nechtějí číst zahraniční studie, věnovala jsem se diagnostice HIT podrobněji zde. Pokud nemáte hlubší znalosti a praktické zkušenosti, vyhledejte pomoc. Přidat se můžete do mé uzavřené skupiny zde

Low histamine diet (nízkohistaminová dieta)

Nízkohistaminových diet a seznamů s povolenou a zakázanou potravinou je všude jako hub po dešti. Bohužel jedna trumfuje druhou. Tudy Vaše cesta nevede. S pochopením přijdou člověku nové informace, které pomohou, nasměrují a často i vyřeší letitý problém. JE ABSOLUTNÍ BLBOST PTÁT SE OSTATNÍCH NA JEJICH REAKCE A TOLERANCE. SPOKOJTE SE S FAKTEM, ŽE NEEXISTUJE ŽÁDNÝ KOMPLEXNÍ A 100% SPOLEHLIVÝ SEZNAM ZAKÁZANÝCH ČI TOLEROVANÝCH POTRAVIN. Nezbývá než pozorovat reakce vlastního a dokonalého organismu. Seznam Vám slouží pouze jako hrubý návod. Je důležité mít na paměti, že HIT seznam zahrnuje pouze potravinové spouštěče. Avšak existuje mnoho nepotravinových spouštěčů, se kterými musíte při HIT vždy počítat. 

INTOLERANCE

opakem je TOLEROVAT

tj. něco strávit, nechat to projít bez odporu.

Jakou roli ve Vašem životě hraje psychosomatika? 

Na okamžik se se mnou zamyslete nad pojmem "NEmoc" (histaminová intolerance). Možná vám zatím ještě připadá děsivý a vrhá stín na Váš život, ale když ho zlomíte, ztratí moc, kterou nad vámi má. HIT je pouhá nálepka, pseudonym (dosadit si může každý to své trápení). HIT Vám přináší informaci. Změna musí nastat okamžitě:

  • v životním stylu
  • v jídelníčku
  • v suplemenatci (doporučuji doplnit chybějící prvky
  • v celém Vašem "JÁ" (myšlení)
  • v domácnosti (změna kosmetiky a další používané chemie)
  • v pohybu 
  • v péči o sebe (otužování, dýchání, saunování, masáže, bosá chůze, péče o pokožku aj..)
  • ve vztazích (odpuštění, přijetí, láska..)
Můj HIT je být zdravá | www.hitzdravi.cz
Můj HIT je být zdravá | www.hitzdravi.cz

NEJHORŠÍ JE SMRT Z VYSTRAŠENÍ

  • Mohu si uvařit a pak si jídlo ohřát?
  • Mohu si vzít jídlo s sebou do práce?
  • Mohu svému dítěti ohřát k večeři jídlo, které jsem připravila dopoledne?

ANO A JEŠTĚ JEDNOU ANO! Zapomeňte na to, co se šíří po internetu, co doporučují různé pochybné příručky. I já jsem ve svých začátcích nejprve pracovala s tuto chybnou interpretací, kterou jsem vyslechla z úst svého lékaře. Dle nejnovějších výzkumů po vychladnutí potravy nedochází k významnému nárůstu histaminu. Po uvaření potraviny se prý netvoří další histamin po dalších 24 hodin. Studujte a učte se.

Problém by mohl vznikat:

  • Pokud zvolíte nevhodnou potravinu,
  • zvolíte špatný postup při přípravě jídla,
  • budete prožívat negativní emoce.

Zaměřte pozornost výhradně na kvalitu, čerstvost, obsah a složení komplexního jídelníčku. Nikdy se prosím, nedívejte na potravinu jen jednostranně. 

HIT NENÍ ZA TREST

TERAPEUTICKÁ DIETA JAKO NÁPOVĚDA PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

Nedám Vám detailní seznam potravin (ten neexistuje). Nedoporučím Vám ani dlouhodobou DIETU, protože dříve či později takové nařízení začnete porušovat. Mohu Vám ukázat cestu a osvědčené postupy vedoucí k cíli.

Pro pochopení a START je důležité zavést eliminační dietu a další smysluplné kroky s jejichž pomocí budete úspěšně bojovat proti zvýšené hladině histaminu, biogenním aminům a možným dalším potížím. Radujte se z každého dne a každého sebemenšího sousta a kroku vpřed.

Na rovinu. U většiny z Vás se bude jednat o velkou (často až drastickou) změnu v dosavadních návycích. Z jídelníčku je nutné (krátkodobě) vyloučit mnoho potravin a pochutin, na které jste byli zvyklí a vybudovali si na ně závislost. Buďte důslední! Opatření se týká nejen potravin obsahujících velké množství histaminu, ale i takových, které působí jako uvolňovače histaminu. Strava je častým spouštěčem různých trávicích obtíží a zbavit se jich můžete například i pomocí LOW FODMAP protokolu. 

NEZAMĚŘUJTE SVOU POZORNOST NA TO, CO NEMŮŽETE, ALE NA TO CO MŮŽETE A CHCETE SKUTEČNĚ JÍST A CO CHCETE SE SVÝM ŽIVOTEM DĚLAT

Člověk, který začne držet na základě špatné diagnostiky striktní diety, zadělává si na potíže a zdravotní problémy v budoucnu. Pokud si nevíte rady! Neexperimentujte! JDĚTE OKAMŽITĚ K LÉKAŘI a najděte si opravdu zkušeného specialistu. Někoho, kdo Vám pomůže poskládat vhodný stravovací režim při Vašem omezení. U každého terapeutického protokolu VŽDY musí přijít čas, kdy je nutné přidávat postupně ty nejlepší potraviny i ze skupiny zakázaných. Další rady a typy při histaminové intoleranci můžete čerpat na blogu zde: 

CHCETE INDIVIDÁLNÍ PŘÍSTUP?