JÍDELNÍČEK PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

15.08.2020
CELOSTNÍ A VÝŽIVOVÉ PORADENSTVÍ - ZDEŇKA PRUŠÁKOVÁ ŘEPOVÁ, +420773670306
CELOSTNÍ A VÝŽIVOVÉ PORADENSTVÍ - ZDEŇKA PRUŠÁKOVÁ ŘEPOVÁ, +420773670306

NEEXISTUJE DOBRÁ A ŠPATNÁ POTRAVINA

Je to jen iluze, se kterou se dnes a denně setkávám. Lidé ještě neumějí správně vnímat vlastní tělo, tento svět a pracovat s potravinami při skladbě svého každodenního jídelníčku. 

Což takhle přestat hodnotit, kritizovat a stále si jen na něco stěžovat. Přijmout stav svého organismu a prostředí, ve kterém se nacházíme a  začít pracovat na jeho přeměně a regeneraci.  Vše podstatné, co potřebujeme k životu si nosíme uvnitř sebe. 

  • "Lepek není zdravý, říkala to kolegyně v práci." 
  • "Mléko zahleňuje."
  • Mám histaminovou intoleranci a nesmím si ohřívat jídlo. Asi umřu hlady."
  • Začnu se vyhýbat tukům, protože potřebuji zhubnout." 

Kam se vytrácí zdravý selský rozum? Spousta lidí "dietářů" (pacientů) nekouká napravo nalevo a už vůbec ne na vlastní zdraví, zkus to proto dělat alespoň Ty.

Jediné doporučení, které ti mohu poskytnout a které 100% funguje: vyzkoušej a otestuj si vždy sama vlastní míru tolerance a specifické možnosti svého těla a duše.  Jen tehdy získáš nenahraditelnou vlastní zkušenost, která bude informačně podstatně silnější než třeba můj hlas (při individuálním poradenství), hlas ošetřujícího lékaře, kolegyně, přátel a bude mít schopnost přesvědčit tě definitivně. Žádné seznamy, žádné poučky.

Začni sama u sebe, pracuj na tom, že zvolíš pozitivní přístup a nebudeš svůj den stavět na zákazech, ale na správné volbě a přijetí!

Zhodnocení dopadu dietní zátěže na člověka nesmí být nikdy podceňováno! Internet je plný blábolů, nesmyslných doporučení, informací, kdy jedna vyvrací a trumfuje druhou. Zdraví máme každý jen jedno a dopady dietních přešlapů mohou mít fatální a nevratné následky.

Symptomy HIT se překrývají s jinými problémy hmotného těla a jsou lehce zaměnitelné (pozor na to!). 

INTOLERANCE

opakem je TOLEROVAT

tj. něco strávit, nechat to projít bez odporu.

Jakou roli ve Vašem životě hraje psychosomatika? 

POTRAVINOVÁ RIZIKA PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

histaminová bomba = fermentovaná, kvašená, konzervovaná jídla, polotovary neznámého původu a složení

  • VŠE, CO SE FERMENTUJE A KVASÍ (kysané zelí, nakládaná zelenina, zrající sýry, ocet aj.)

  • ALKOHOL (pivo, červené víno, lihoviny, sekt)

  • Z ŽIVOČIŠNÉ ŘÍŠE (uzeniny včetně šunky, některé druhy masa - kuřecí, vepřové, marinované, vnitřnosti aj.)

  • VEJCE (syrový bílek, který blokuje střevní aktivitu DAO)

  • Z VODNÍ ŘÍŠE (ryby, které nejsou čerstvé, mořské plody, mořské řasy)

  • MLÉČNÉ VÝROBKY (sýry plísňové a zrající sýry, mléko, smetana, kefíry, některé jogurty a zakysané mléčné výrobky)

  • OVOCE (obecně přezrálé ovoce, většina exotického ovoce a citrusů, papája, jahody, ananas, maliny, pomeranč, mandarinka, sušené proslazené ovoce aj.) 

  • ZELENINA (nakládaná zelenina, rajčata, špenát, baklažán/lilek, olivy, avokádo, houby, rukola, kapusta, kyselé zelí, kapusta, cibule aj.) 

  • OSTATNÍ (sójová omáčka, ocet, čokoláda, kakao, kečup, protlak, káva, sladkosti, lepek, kvasnice, aditiva, glutamát, umělá barviva, konzervanty, stabilizátory a další chemické složky)

  • PŠENIČNÉ A JEČNÉ KLÍČKY

  • NÁPOJE (černé, zelené, mátové čaje a zvláště energetické drinky)

  • z OŘECHŮ A SEMEN přednostně vlašský ořech, kešu, slunečnice, lískové

  • z LUŠTĚNIN cizrna a sójové produkty

  • LÉKY (NEJLEPŠÍ MEDICÍNA JE, NAUČIT LIDI, JAK JI NIKDY NEPOTŘEBOVAT)

HISTAMINOVÁ INTOLERANCE je důsledkem nepoměru mezi přísunem a odbouráváním histaminu.

HISTAMINOVÝ LIBERÁTOR může vést k uvolnění histaminu ze žírných buněk

  • ALKOHOL - z našich vlastních buněk vyplavuje histamin, kvasný proces a blokace DAO
  • LEPEK
  • VEJCE - vaječný bílek aktivuje žírné buňky (nejvíce v syrovém stavu, ale i po uvaření)
  • VNITŘNOSTI
  • MOŘSKÉ PLODY
  • OŘECHY, SEMÍNKA - slunečnice, kešu, lískové, vlašské
  • AVOKÁDO, CIBULE, FAZOLE, RAJČE

Problém by mohl vznikat:

  • Pokud zvolíš nevhodnou potravinu,
  • zvolíš špatný postup při přípravě jídla,
  • budeš prožívat negativní emoce.

Zaměř pozornost výhradně na kvalitu, čerstvost, obsah a složení komplexního jídelníčku. Nikdy se prosím, nedívej na potravinu jen jednostranně. A věř, že histaminová intolerance není za trest!

Histaminová intolerance - co budu jíst, co budu pít, budu se ještě někdy stravovat normálně? Položte si raději otázku: "Co je to normální?"
Histaminová intolerance - co budu jíst, co budu pít, budu se ještě někdy stravovat normálně? Položte si raději otázku: "Co je to normální?"

DIETA PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

Žádná přísná dieta by se neměla držet déle než 4 - 6 týdnů bez dohledu lékaře (motiv diagnostický).  

Stejně jako je pestrý náš každodenní život, nabízí se jako vhodné řešení při HIT - pestré, nízko-histaminové stravování, které si individuálně nastaví každý sám. Návodů na internetu je nespočet a doporučuji každému na odrazovém můstku pár dobrých rad a osobních zkušeností: 

  1. Potraviny konzumuj čerstvé - čím čerstvější a kvalitní surovina, tím nižší riziko. Neexistují přesná data ohledně obsahu histaminu v jednotlivých potravinách (ani nemohou). Koncentrace histaminu, i jiných biogenních aminů v potravinách jsou vysoce proměnlivé. 
  2. Domácí vaření - vaření, příprava a vlastní výběr plus nákup kvalitních potravin (čerstvé, BIO). Rizikovější je cokoliv zpracované mimo domov.
  3. Nekonzumovat druhy potravin, které jsou rizikové. 
  4. Nedémonizuj si histamin. HISTAMIN JE DOBRÝ - histamin je látka, která se nachází ve všech živých organismech. Nachází se tedy přirozeně i ve tvém těle. Histamin je uvolňován buňkami těla. Histamin je pro lidský organismus nezbytný, neboť zajišťuje správné fungování mnoha pochodů.
  5. Vyvaruj se stresu a nezdravému životnímu stylu. Vyvíjíš nevědomě tlak na tvorbu histaminu. Zdroj histaminu nepochází jen ze stravy. Největším zdrojem histaminu je člověk sám sobě (jak žije, co používá ve své domácnosti, jak o sebe pečuje, jakou kosmetiku volí, jak myslí). 

  6. Pracuj na odhalení spouštěče problémů. Je důležité vyloučit jiné závažné onemocnění. Spolupracuj s odborníky! Nízko-histaminová dieta není lékem HIT a upnout se dlouhodobě na striktní dietní režimy může být velmi škodlivé (omezení živin a chybějící potřebné makronutrienty a mikronutrienty, kalorický deficit, porucha střevní integrity, trávicí problémy, poruchy příjmu potravy, zbytečná restrikce aj.). 

HIT přináší informaci, zjištění. Omezí tě v běžném životě, přináší množství tělesných, duševních a emočních těžkostí. Ovlivní nejen tebe, ale celé tvé okolí, rodinu, společenský život, sport, koníčky aj. Ale ty se nesmíš nenechat nikdy připravit o radost ze života!

TERAPEUTICKÁ DIETA JAKO NÁPOVĚDA PŘI HISTAMINOVÉ INTOLERANCI

Nedám ti detailní seznam potravin (ten neexistuje). Neřízené a dlouhodobé dietní omezení (hladovění) je spjato s nerovnováhou organismu a s velkými změnami střevní sliznice s dopadem na enzymy (DAO a další). Proto ti nedoporučím ti ani dlouhodobou DIETU, protože dříve či později takové nařízení začneš porušovat (přísnější fáze diet lze držet max. 4-6 týdnů pod dohledem lékaře). Mohu ti ukázat cestu a osvědčené postupy vedoucí k cíli.

Pro pochopení a START je důležité zavést eliminační dietu a další smysluplné kroky s jejichž pomocí budeš úspěšně bojovat proti zvýšené hladině histaminu, biogenním aminům a možným dalším potížím. Raduj se z každého dne a každého sebemenšího sousta a kroku vpřed.

Na rovinu. Bude se jednat o velkou (často až drastickou) změnu ve tvých dosavadních návycích. Z jídelníčku je nutné (krátkodobě) vyloučit mnoho potravin a pochutin, na které jsi byla možná zvyklá. Buď důsledná! Strava je častým spouštěčem různých trávicích obtíží a zbavit se jich můžeš například i s pomocí LOW FODMAP protokolu.

Člověk, který začne držet na základě špatné diagnostiky striktní diety, zadělává si na potíže a zdravotní problémy v budoucnu. Pokud si nevíš rady! Neexperimentuj! JDI OKAMŽITĚ K LÉKAŘI a najdi si zkušeného specialistu z řad nutričních terapeutů. Někoho, kdo ti pomůže poskládat vhodný stravovací režim při tvém omezení. 

NEZAMĚŘUJ SVOU POZORNOST NA TO, CO NEMŮŽEŠ, ALE NA TO CO MŮŽEŠ A CHCEŠ. CO CHCEŠ SE SVÝM ŽIVOTEM DĚLAT

I když postupy tohoto webu mohou být užitečné, dávají se k dispozici s tím, že autor neposkytuje žádné konkrétní lékařské, psychologické, emocionální, duchovní poradenství. V textu není nic zamýšleno jako diagnóza, lékařský předpis, doporučení nebo lék na jakýkoliv zdravotní, psychický, emocionální, duchovní problém. Zdravotní stav "vždy" konzultujte s lékařem!

řešení a jídelníček při histaminové intoleranci
řešení a jídelníček při histaminové intoleranci

Vyzkoušela jsi mraky diet? Od té nízko-histaminové, protizánětlivé, eliminační až po FODMAP a další? Bojuješ dlouhodobě s trávicími problémy a symptomy HIT? 

Zvolni teď trochu tempo a začni s aplikací těch nejjednodušších postupů, které jsem pro tebe vypsala do přiloženého obrázku. Pokud se zajímáš o zdravý životní styl, určitě jsi už podobné rady slyšela (ne jednou). Není to klišé a mohu ti ze své vlastní zkušenosti, ale i praxe výživového poradce potvrdit, že toto je rozumná cesta. 

Málokdo si najde čas a prostor, aby začal takto primitivní body do svého denního režimu skutečně aplikovat. Ten kdo se do toho se mnou pustí (dlouhodobě), má vyhráno. Nepotřebuješ žádné zázračné diety, pilulky a věř, že ty nejjednodušší kroky, bývají těmi nejúspěšnějšími. 

Po zjištění diagnózy histaminové intolerance, jsem se dostala do stavu, kdy jsem se bála cokoliv jíst. Po čase se mi místo zlepšení, bohužel několikanásobně zhoršily příznaky a navíc se přidaly i stavy totálního vyčerpání a psychické problémy. 

V únoru jsem se na doporučení kolegyně z práce přidala do Facebookové skupiny HIT ZDRAVÍ, do které mě osobně přivítala Zdenička. V ten okamžik mě zaplavil strašně zvláštní pocit. Nevím, ale asi ta pozitivní energie, kterou okolo sebe Zdeňka šíří je zkrátka boží. Začetla jsem se do jejích příspěvků a nemohla jsem se odtrhnout. Vše dostalo jakoby jiný rozměr. Domluvila jsem si sérii on-line konzultací a sama jsem si zvolila přístup, který mi maximálně vyhovoval (tj. každodenní reporty, pravidelné analýzy jídelníčků, vedení). Světe div se, během jednoho měsíce se mi obrátil život o 180 stupňů. Nebylo to zadarmo, ale stálo to za to. Nebojím se už žádné potraviny, vím, kdy a co jíst. Jak mám správně užívat doplňky stravy. Mé trávicí problémy jsou fuč, ekzémy se stáhly na ústup a hlavně jsem si začala vážit sama sebe. Pravidelně cvičím, každé ráno se na popud Zdeňky otužuji, vyladila jsem svůj pitný režim, který jsem pořád zanedbávala... (M. Němcová)

Vyděšená hlava se snaží zprávu o diagnóze histaminové intolerance pochopit, ale tělo už dávno negativně reaguje (odmítáním děje, strachem). Mít strach je přirozené. Z jedné strany moc chceš znát "PROČ" (svou diagnózu a pojmenovat ty roky trápení a bolestí) a z té druhé, když jí máš, chceš se jí okamžitě zbavit. A co se s ní na chvilku skamarádit? Pochopit, co ti přišla histaminová intolerance ukázat, sdělit a čemu se musíš ještě učit. Není to další dieta a možné poškození střevní integrity například následkem chronického hladovění, ale je to nový a lepší život s novým jídelníček a spokojenost na všech úrovních.

"HIT NÁLEPKA" JAKO ODPOVĚĎ

Názvy diagnóz pro mě osobně nemají žádnou velkou váhu. Co člověku řekne pojem "histaminová intolerance"? TO, ŽE SI NĚKDO VŠIML, ŽE MÁŠ ZVÝŠENOU KONCENTRACI DAO (DIAMINOOXIDÁZA) TI JEŠTĚ SAMOTNOU HISTAMINOVOU INTOLERANCI NEMŮŽE POTVRDIT. Čím více pozornosti této nálepce věnuješ, tím méně jsi ochotná zachovat si odstup a přemýšlet o nejdůležitějších faktech problému. Pracuj systematicky na určení skutečné příčiny tvých problémů. Můj HIT je být zdravá a jaký je ten tvůj?

A jak si člověk s biogenními aminy poradí?

Nic není tak složité, jak se na první pohled zdá. Slouží k tomu:

  • enzym diaminooxidáza (DAO), který metabolizuje biogenní aminy pocházející ze stravy (proces uvnitř střeva),
  • enzym histamin-N-methyltransferáza (HNMT), který metabolizuje nitrobuněčný histamin a biogenní aminy.

Jedná se o enzymové mechanismy, které biogenní aminy a histamin degradují. Nemám moc ráda složité pojmy. Odborně a obecně se procesu říká "detoxikace". Aby se mohlo o HIT vůbec jednat, musejí být splněny určité podmínky:

1) symptomy a obtíže (viz. schéma)

2) symptomy a obtíže spojené s orálním příjmem histaminu, jiných biogenních aminů (vyšší příjem) - doporučuji pečlivé vedení potravinového deníku

3) symptomy a obtíže musejí ustoupit na nízko-histaminové dietě (v čase)

4) musejí být vyloučeny jiné možné onemocnění a příčiny (např. specifický imunologický původ, komplikovanější syndrom aktivovaných žírných buněk a další

Ojedinělé nebo různě kombinované projevy organismu nemusí vůbec ještě znamenat histaminovou intoleranci. Pokud se ti nechtějí číst zahraniční studie, věnovala jsem se diagnostice HIT podrobněji zde. Pokud nemáš hlubší znalosti a praktické zkušenosti, vyhledej pomoc. Přidat se můžeš do mé uzavřené skupiny zde

CHCEŠ POMOC A INDIVIDÁLNÍ PŘÍSTUP?