KVERCETIN | QUERCETIN

25.04.2021

Kvercetin je rostlinný pigment |flavonoid| 

Kvercetin, všudypřítomný v rostlinných zdrojích potravy a hlavní bioflavonoid v lidské stravě, který má mnoho prospěšných účinků na organismus.
Kvercetin, všudypřítomný v rostlinných zdrojích potravy a hlavní bioflavonoid v lidské stravě, který má mnoho prospěšných účinků na organismus.

Kvercetin se nachází v mnoha rostlinách, potravinách a má nespočet prospěšných účinků na organismus. Mimo jiného redukuje produkci histaminu v trávicím traktu, kůži, krvi. O této blahodárné látce se traduje, že je vhodnou (částečnou) náhradou antihistaminik

Některé studie naznačují zvažování bylinných HOPS a kvercetinu, aby se snížila hladina histaminu.

V doplňcích stravy je bohužel tato látka velmi nestabilní a je špatně biologicky dostupná. Navíc při HIT bude u konkrétního doplňku stravy každý jednotlivec reagovat naprosto odlišně. Proto jsem sama nikdy tento doplněk stravy nevyužila a raději zařazuji kvercetin v přírodní podobě: V cibuli, ovoci, zelenině, oříškách- tj. salát, paprika, brusinky, kapusta, černý bez, brokolice, jablko, meloun atd.

Kvercetin, je syntetizován v rostlinách několika enzymatickými procesy. Kvercetin přítomný v rostlinách se vyskytuje hlavně v konjugaci s cukry jako glykony. Biologická dostupnost kvercetinu u lidí je nízká a vysoce variabilní (0-50%). A velice rychle se vylučuje. Uvádí se, že 1-3,5 hodiny po požití kvercetinových potravin nebo doplňků stravy. 

Pokud budeš mít dostatek vědomostí o výživě, potravinách, vhodném zpracování, složení, věř, že pak už nebudeš muset vyhazovat pravidelně peníze a užívat nesmyslné dávky no-name potravinových doplňků.  

Přidej se do mé uzavřené skupiny na Facebook a rovnou se také přihlas k odběru novinek ze světa "HIT ZDRAVÍ" klikni zde

POLYFENOLY | FLAVONOIDY

Quercetin má hořkou příchuť a používá se jako přísada do doplňků stravy, nápojů a potravin.
Quercetin má hořkou příchuť a používá se jako přísada do doplňků stravy, nápojů a potravin.

Kvercetin je flavonoid. Flavonoidy patří do mé oblíbené skupiny polyfenolů. Má hořkou chuť a používá se jako přísada do doplňků stravy, nápojů a potravin.

O kvercetinu se dočteš (z různých zdrojů), že má mnohé účinky včetně protizánětlivých, antioxidačních, proti-rakovinových, anti-anafylaktických, zlepšuje výdrž a výkon při sportu, zlepšuj kvalitu sperma a v neposlední řadě skvělé účinky proti stárnutí. Nezapomínej, že jeho použití je bohužel omezené jeho nízkou absorbcí do organismu, špatnou rozpustností, nízkou biologickou dostupností, špatnou propustností a nestabilitou. Metabolismus kvercetinu záleží na enzymatické činnosti, stavu tvého mikrobiomu, propustnosti buněčné membrány, tělesné hmotnosti, celkovém stavu organismu, genetice atd..

Kvalitní doplňky stravy, které pomohou: 

  1. Omega-3 mastné kyseliny |zejména BalanceOil, kdy jádrem všeho je vyváženost Omega6:3. Když v každé buňce vyvážíš poměr Omega6:3, buňka pak začne fungovat normálně! Všechny ostatní tuky a živiny zapadnou na svá místa v těle a celé je to pak prostě mnohem efektivnější. Najednou máš všechno, co potřebuješ.
  2. Vitamín D3 + K2.
  3. Multivitamín s multimerály.
  4. Další možnosti jsou například skvělé Polyfenoly, Betaglukany, Mediciální houby, Adaptogeny a další (každý potravinový doplněk bys měl/a konzultovat s lékařem a přistupovat k zavádění opatrně, protože stejně jako u léků se mohou vyskytnout vedlejší příznaky). 
  5. Kvercetin (v doplňcích stravy není zaručena dobrá účinnost, vstřebatelnost atd.). Vědecké studie dokazují, že je potřeba přijmout denně minimálně 8-16 mg/kg váhy člověka. Tedy příjem z potravin je obvykle v tomto smyslu nedostatečný (záleží, jak máš poskládaný jídelníček). Proto mnoho lidí volí pohodlnou suplementaci. Nepřekračuj však doporučované dávkování, protože ani v případě potravinových doplňků není vhodné užívat je neuváženě a i příliš velké množství může škodit. A také si dávej pozor, jaké další látky tvůj kvercetin obsahuje, někomu může škodit bromelain, alergikům na citrusy zase ony citrusové flavonoidy a někomu samotná plnidla či kapsle.
  • Užívání společně s tukem. Oleje stimulují produkci žluče, díky tomu se stává kvercetin lépe rozpustný a zvyšuje se jeho vstřebatelnost ve střevech (doporučuji užít doplněk společně s denní dávkou BalanceOil). 
  • Užít kvercetin společně s jídlem (celozrnnými potravinami). 
  • Preference alkoholických tinktur (biologická dostupnost okolo 40%). 
  • Kombinace s bromelinem

Preferuj přírodní zdroje polyfenolů, flavonoidů, kvercetinu.. 

Preferuj přírodní potraviny. Zeleninu, ovoce, citrusy, pohanku, cibulku.

Obyčejně-neobyčejná cibule obsahuje nejvíc biologicky dostupných flavonoidů. Jejich biologickou dostupnost podpoříš tepelnou úpravou, ale sama mám mnohem lepší zkušenosti s konzumací červené (teď už i ty víš, že obsahuje vyšší obsah flavonidů) raw cibulky (tedy sirové). Tak i tak metabolizmus, rychlost a množství absorbce kvercetinu v potravě závisí na mnoha faktorech a kondici tvého organismu. 

Zdroj: