PŘÍČINA, DŮSLEDKY A ŘEŠENÍ TVÉ VÁHY

03.07.2021
Jak ozdravit tukovou tkáň | Omega-3 mastné kyseliny hrají klíčovou roli nejen při hubnutí.
Jak ozdravit tukovou tkáň | Omega-3 mastné kyseliny hrají klíčovou roli nejen při hubnutí.

ZÁNĚT

Zánět je tichým zabijákem. V dnešní době se nemůžeme spoléhat pouze na správnou stravu. Průmyslově zpracované potraviny způsobují nerovnováhu mezi Omega-6 a Omega-3 v těle, a to potom vede k chronickým zánětům. Zajistit správný poměr Omega-6 a Omega-3 je klíčové! 

Omega-6 působí prozánětlivě - Omega-3 PROTIZÁNĚTLIVĚ

Platí zde přímá úměra: čím větší podíl tukové tkáně (BMI), tím větší rozsah nekrózy (odumírání) buněk a tím také silnější reakce imunitního systému. Nejprve se zánět rozvíjí jen v samotné tukové tkáni, postupně se ale šíří do celého organismu. V důsledku vysoké hmotnosti se rovnováha v těle přehoupne do prozánětlivého stavu. 

Jak ozdravit tukovou tkáň? 

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny (zejména EPA, DHA) jsou zdravé a z hlediska tuků doslova zásadní. V závislosti na tom, se kterými tuky imunitní buňky rostou a zrají, se dospělosti liší jejich působení. 

Pokud makrofágy zrají v prostředí bohatém na nenasycené mastné kyseliny, chovají se v dospělosti protizánětlivě. V prostředí bohatém na saturované tuky se naopak chovají prozánětlivě. 

Tajemství se skrývá v tom, že NMK dokážou makrofágy ochránit před "škodlivým" vlivem nasycených tuků. Proto je důležité přidat si do jídelníčku (od narození do stáří) kvalitní zdroj rybího tuku s polyfenoly (či veganskou verzi výtažků z řas). 

Sauna, chlad a otužování

Vystavování těla teplotním výkyvům je jedna z nejpřirozenějších cest k udržení zdraví. Pobývání v termostabilním prostředí vede k náchylnosti k civilizačním onemocněním. Čím víc hnědé tukové tkáně tělo má, tím lépe funguje termoregulace, ale také zdraví vnitřního prostředí. 

Pohyb

Bez toho to nepůjde!

Břišní tuk (abdominální nebo také viscerální)

Sám o sobě je zdrojem zánětu a navíc na něj útočí makrofágy (bílé krvinky), které přitom produkují prozánětlivé látky. Velké břicho tedy přináší zvýšené riziko mnohých problémů. Proto byl vyvinut týmem vědců Xtend+ (obsahuje mnoho látek, které v dnešní průmyslem zpracované stravě lidem chybí). 

S přibývající tukovou tkání se mění nejen počet imunitních buněk, ale i jejich druhy.
S přibývající tukovou tkání se mění nejen počet imunitních buněk, ale i jejich druhy.

OSLABENÍ FUNKCE IMUNITNÍHO SYSTÉMU

S přibývající tukovou tkání se mění nejen počet imunitních buněk, ale i jejich druhy. Na úkor protizánětlivých buněk se množí buňky produkující prozánětlivé látky. 

Jeden příklad za všechny: NK buňky (Natural Killer) jsou součástí vrozené imunity. Je prokázáno, že u lidí se zdravou hmotností a u lidí s nadváhou se NK buňky liší. NK buňky obézního člověka jsou méně aktivní a mají zhoršenou rozpoznávací schopnost na virové infekce a rakovinové buňky. 

Jaké jsou největší problémy potravin, které konzumujeme? 

  1. Špatný poměr polynenasycených mastných kyselin Omega-6 / Omega-3. Zdravý poměr je dle vědců 3:1 a nižší, ale průměrný Evropan při současném způsobu stravování dosahuje v průměru 15:1, což přímo zvyšuje zánětlivé procesy v organismu. Doporučení: BalanceOil (BalanceOil dokáže do 4 měsíců změnit poměr mastných kyselin Omega 6 a Omega 3 z prozánětlivého na zdraví prospěšný 3:1).
  2. Nedostatek polyfenolů. Potravinářský průmysl odstranil z potravin ochranné složky, tedy i polyfenoly, které působí protizánětlivě. Pokud například jablko vytváří polyfenoly, není to kvůli nám, ale pro vlastní ochranu. Polyfenoly jablko chrání před mikroby a před stresory, kterými jsou různá záření. Nejvíce jich najdeme ve slupce, která jablko chrání před vnějším prostředím, ale také v jádrech, protože v sobě mají uloženou DNA pro další generaci. Doporučení: BalanceOil (Je velmi důležité, aby se Omega-3 vždy konzumovaly s polyfenoly, které jsou velmi silnými antioxidanty a zároveň olej chrání, aby neoxidoval a zároveň se zabudoval do buněčných membrán). 
  3. Nedostatek vlákniny. Také tyto složky byly z naší stravy odstraněny. Vláknina neživí nás, ale mikroby v našich útrobách. Pokud nekonzumujeme dostatek specifických druhů vlákniny, je náš střevní mikrobiom nevyvážený a důsledkem bude tendence k vyšší zánětlivosti ve střevech. Doporučení: Zinobiotic obsahuje 4 skupiny různých prebiotických vláknin, které byly kdysi běžnou součástí naší stravy, ale průmyslovým zpracováním z ní byly odstraněny. 
  4. Nedostatek betaglukanů 1:3/1:6. Jedná se o další složku, která byla z naší stravy odebrána, tentokrát z technických důvodů, při zpracování potravin. Imunitní systém ale nedokáže bez betaglukanů adekvátně fungovat a my se stáváme náchylnějšími a ztrácíme schopnost bojovat s infekcemi. Pokud k infekci dojde, setrvá v nás daleko delší dobu a může vést k chronickému zánětu. Doporučení: Protect+.
  5. Přebytek AGE a ALE. Potravinářský průmysl nám odebral ochranné složky a nahradil je chemickými AGE a ALE (konečné produkty glykace a lipooxidace). Tyto toxické složky vznikají při úpravě jídla za velmi vysokých teplot, mnohem vyšších, než jaké používáme v kuchyni. 
  6. Přebytek cukrů a tuků.
  7. Nerovnováha elektrolytů. přebytek sodíku, nedostatek hořčíku a draslíku 

Dr. Paul Clayton Ph. D. je celosvětově uznávaný vědec v oblasti výživy, farmakolog a vědecký poradce. Zabývá se farmakologickými účinky potravin a rostlinných složek na zdraví a celkovou fyzickou pohodu člověka. Dříve zastával funkci předsedy fóra "Jídlo a zdraví" Královské lékařské společnosti (Royal Society of Medicine), v současné době je členem Ústavu pro stravování, mozkovou činnost a chování při Oxfordské univerzitě.

Inzulin je hormon, který glukóze (jednoduchému cukru jako rychlému zdroji energie) "odemyká" vstup do buňky.
Inzulin je hormon, který glukóze (jednoduchému cukru jako rychlému zdroji energie) "odemyká" vstup do buňky.

INZULINOVÁ REZISTENCE

Prediabetický stav (inzulinová rezistence), což je získaná metabolická porucha spočívající v necitlivosti vůči inzulinu. Inzulin je hormon, který glukóze (jednoduchému cukru jako rychlému zdroji energie) "odemyká" vstup do buňky. 

Receptor umístěný v buněčné stěně přestává reagovat na signální molekulu, inzulin, a cukr tak zůstává v krevním oběhu nevyužit. Místo toho, aby energii z něj spalovaly všechny buňky těla, zvyšuje se jeho koncentrace a poškozuje některé tkáně. 

Inzulinová rezistence je patologický proces, který může být "vypěstovaný" nevhodnou životosprávou. 

Metabolický syndrom - celé tělo funguje jako jeden celek.
Metabolický syndrom - celé tělo funguje jako jeden celek.

METABOLICKÝ SYNDROM

Inzulinová rezistence není jen izolovanou patologií. Jde ruku v ruce i dalšími, proto souhrnné označení "metabolický syndrom": 

  • inzulinová rezistence
  • ateroskleróza
  • vysoká hladina cholesterolu 
  • vysoký krevní tlak (vypovídá mnohé o zdraví celého kardiovaskulárního systému)
  • obezita

I když to možná na první pohled není zřejmé, všechny tyto stavy spojují společné znaky - zánět, poškozený metabolismus tuků a cukrů

Hormonální změny a vliv na hubnutí
Hormonální změny a vliv na hubnutí

HORMONÁLNÍ ZMĚNY

Kromě inzulinu ovlivňuje tvá váha přímo i žlázy s vnitřní sekrecí: 

  • Ženská hormonální osa se posouvá ve prospěch estrogenů (i ty se tvoří v tukové tkáni).
  • Inzulinová rezistence se spojená se syndromem PCOS a tedy i vyšší hladinou testosteronu v ženském těle. 
  • Funkce štítné žlázy.
  • Hormonální odchylky vedou k nepravidelným cyklům a k poruchám fertility.


Hormonální osa představuje dosti citlivý indikátor kondice a zdraví. K tomu byl celý hormonální systém vlastně stvořen. Pokud se organismus cítí ohrožený, utlumí činnost hormonální osy. 

Doplňky výživy se tak stávají nepostradatelnými. Aby účinkovaly, musí obsahovat mnohem více než jenom seznam vitamínů a minerálů. Musí nám poskytnout harmonické spektrum mikroživin a rostlinných látek, které se ale nevejdou do jediné tablety.
Doplňky výživy se tak stávají nepostradatelnými. Aby účinkovaly, musí obsahovat mnohem více než jenom seznam vitamínů a minerálů. Musí nám poskytnout harmonické spektrum mikroživin a rostlinných látek, které se ale nevejdou do jediné tablety.

ŠPATNÁ VÝŽIVA

Všechno, co člověk potřebuje, získá z vyvážené stravy, pokud sní denně více než 3 500 kalorií a zkonzumuje hodně ovoce, zeleniny, kvasnic, kuřecích jater a tučných ryb. Ovšem v dnešní době ultra-zpracovaných jídel se takové věci nejedí. 

Doplňky výživy se tak stávají nepostradatelnými. Aby účinkovaly, musí obsahovat mnohem více než jenom seznam vitamínů a minerálů. Musí nám poskytnout harmonické spektrum mikroživin a rostlinných látek, které se ale nevejdou do jediné tablety. Musí se rozdělit do více dávek. Ideálně by se měly konzumovat v různých časech dne, s jídlem, aby se zajistil optimální příjem a zpracování. Ani to však nebude stačit, pokud je nedoplníte kvalitním rybím tukem a vlákninou

Neméně důležitý je přiměřený a hlavně pravidelný pohyb, který mimo jiné rovněž působí blahodárně.

CHCI INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP A PÉČI