KVAŠENÉ | FERMENTOVANÉ POTRAVINY A JEJICH VÝHODY

ZDRAVÉ ZAŽÍVÁNÍ A FERMENTOVANÉ POTRAVINY
ZDRAVÉ ZAŽÍVÁNÍ A FERMENTOVANÉ POTRAVINY

Tato kategorie potravin se vyznačuje spektrem velkých bonusů, na které má význam v rámci péče o zdraví zaměřovat pozornost. 

Lidé fermentují jídlo už po tisíciletí. Dělali to nejen proto, aby jej uchovali, ale i proto, aby se stalo lépe stravitelným, chutnějším a výživnějším.

Než se tělo histaminika vrátí opět k normálu, není moc vhodné používat kvašení. Samozřejmě stabilizace a postupná léčba povede k opětovnému zavádění fermentovaných potravin zpět do jídelníčku.
Než se tělo histaminika vrátí opět k normálu, není moc vhodné používat kvašení. Samozřejmě stabilizace a postupná léčba povede k opětovnému zavádění fermentovaných potravin zpět do jídelníčku.

Ovšem histaminik (člověk s histaminovou intolerancí) se procesu fermentace bojí jako čert kříže. Kvašené potraviny jsou na seznamech zakázaných a netolerovaných potravin. I já jsem na začátku léčby vynechala své milované zelí, fermentované šťávy, pickles. Do koše letěla tibetská houba, vodní kefír, tempeh, oblíbený kváskový chléb a další skvělé potraviny. 

Naštěstí nic netrvá věčně a po stabilizaci svého organismu jsem opět tyto potraviny v přiměřeném množství zařadila zpět do svého zdravého jídelníčku. Tento krok doporučuji všem, kteří chtějí udělat něco dobrého pro své zdraví, střeva, mikrobiom a obecně imunitní systém. 

Sama moc ráda preferuji celostní přístup a protože jsem nikdy nenašla žádného HIT specialistu a ani způsob a řešení v klasické medicíně, vydala jsem se svou vlastní cestou a k alternativě jsem se uchýlila z několika krásných a pádných důvodů.

Nikdy mi příliš nevyhovovalo spoléhat se na ostatní, chemii, pilulky, lékaře, farmaceutický průmysl, léčitele.

  • Neztotožňuji se s diktátem. Vždy jsem raději upřednostnila svou vlastní odpovědnost a léčení se s pomocí přírody a jejího bohatství.
  • Mám ráda jednoduché, dlouhodobé a účinné řešení. K řešení potřebuji vypnout spouštěč a nalézt příčinu. Ne jen tlumit příznaky.
  • Mnohokrát se mi potvrdilo, že tělo, duch a duše jsou propojené (jednota) a proto velmi sympatizuji a praktikuji psychosomatiku a celostní medicínu.

Fermentace pro mě znamená dělat věci přirozenou cestou

KVAŠENÍ

(fermentace)

je proces, kdy za účasti enzymů mikroorganismů (= bakterií mléčného kvašení) dochází k přeměně organických látek v potravině za účasti vzniku látek nových. Tento proces chrání potraviny a vytváří prospěšné enzymy, b-vitamíny, Omega-3 mastné kyseliny a různé kmeny dobrých bakterií. Fermentovaná potravina se stává lépe uchovatelná, má více vitaminů, je chutnější a stravitelnější.

Existuje několik druhů kvašení:

  • máselné
  • alkoholové
  • octové
  • citrónové
  • propionové

Nejčastěji se setkávám s kvašením mléčným. Mléčné kvašení je proces, při kterém bakterie mléčného kvašení (např. acidofilní) vyrábí z jednoduchých sacharidů kyselinu mléčnou.

KVAŠENÁ ZELENINA A MÉ OBLÍBENÉ DOMÁCÍ PICKLES

Jde o kvašení přirozeným způsobem a skvělou možnost, jak si mohu zeleninu uchovat déle čerstvou. Kyselina mléčná zajišťuje stabilitu zeleniny ve smyslu její konzervace, zvyšuje obsah vitamínu C a využití mikroživin v čele s vitamíny B komplexu a některými minerály.

Pickles z důvodu vysokého podílu vlákniny, enzymů a živých mikroorganismů (probiotik) je typickou skupinou potravin, které se projevují nadýmáním a plynatostí. Je potřeba proto s nimi pracovat opatrně, konzumovat je v menších dávkách a ne příliš často (alespoň na začátku, při zařazování do jídelníčku). Trávicí trakt je schopen se postupně přizpůsobit i vyššímu množství, ale počítejte s tím, že to může trvat delší čas.

CHVÁLA KYSANÉMU ZELÍ

domácí, nepasterizované, tepelně neupravené = probiotická bomba, která pomáhá udržovat střevní bakterie v rovnováze a tím zlepšovat imunitní systém. Kysané zelí, stejně jako další druhy kvašené zeleniny, je dobře dostupným a přirozeným, přírodnním zdrojem probiotik a důležitých enzymů. O zelí víme, že obsahuje vitamíny C, K, vitamíny řady B a také vlákninu, ale třeba důležitý hořčík i vápník. 

VÝCHODOASIJSKÉ SPECIALITY - TEMPEH, MISO PASTY, NATTO, SÓJOVÉ OMÁČKY

Fermentace způsobuje rozklad mnoha antinutričních látek. Čímž dochází k lepší stravitelnosti potraviny. Zlepšuje kvalitu zastoupených bílkovin a navyšuje obsah vitamínu K (K2), který je velmi důležitý pro správné využití vápníku, vitamínu D (pozor si dávejte na nedostatek déčka, v zimních měsících, kdy doporučuji jeho suplementaci).

Vitamín K2, který působí ve spolupráci s vitamínem D, produkují bakterie ve střevech z vitamínu K1. Ten lze získat z listové zeleniny, K2 je potom hojně zastoupen právě ve fermentovaných potravinách. 

PEČIVO S OBSAHEM KVÁSKU

Výhodou procesu mléčného kvašení je mj. i baktericidní účinek kyseliny mléčné a octové. Kváskové pečivo se tak pyšní delší trvanlivostí a menší náchylností ke vzniku plísní.

Fermentované potraviny představují živinami nabitý, chutný doplněk stravy. Fermentované potraviny jsou bohaté na probiotické kultury.

Fermentované potraviny obecně zlepšují:

  • stravitelnost
  • biologickou využitelnost důležitých živin
  • mají baktericidní účinky
  • přes zlepšení funkce tlustého střeva mají i přímý vliv na funkci imunitního systému

Potraviny je vhodné tepelně neupravovat, protože dochází k likvidaci enzymů probiotických kultur, denauraci proteinových složek v enzymech, potlačení mikrobiotické aktivity.

POZOR toto není vodítko pro každého a pokud má člověk například akutní trávicí problémy, histaminovou intoleranci, SIBO aj. obsah organických kyselin včetně vyššího podílu soli jsou faktory, které mají schopnost dráždit poškozenou sliznici trávicího traktu. Jakmile do takto rozbouřeného trávicího ústrojí dáte jakékoli živé potraviny, projevy problému pouze zhoršíte a rozbouříte. Zde si můžete otestovat fermentované, tepelně upravené potraviny (tedy bez mikrobiální aktivity). Například takový kváskový chléb je jedna z několika variant.

U zdravého jedince by množství mělo odpovídat klasickým porcím zeleniny. Rozhodně se neuchylujte se k žádným extrémům. I zde platí pravidlo "všeho moc škodí". Zdravé zažívání znamená optimální vstřebávání živin z potravy, pokud vše funguje tak jak má, cítíme se vyrovnaní a v celkové psychické pohodě. Fermentované potraviny vedou ke zvýšení protilátek a silnějšímu imunitnímu systému, stimulují chuť k jídlu, snižují hladinu cukru v krvi. Skvělá a fermentovaná zelenina velmi dobře pomáhá například i při problémech s Candidou, problematickou pletí, ekzémem atd..

Můj HIT je být zdravý. Jaký je ten Váš? Prohlédněte svou kuchyň a spíž, věřím že naleznete různé kvašené potraviny (nakládaná zelenina, okurky, kyselé zelí, jogurt, kefír, tvaroh, tvrdé sýry).

FERMENTOVANÉ MLÉČNÉ VÝROBKY A INTOLERANCE LAKTÓZY 

Pokud má jedinec problém s obsahem mléčného cukru (laktózy) a s jeho nesnášenlivostí, tak i fermentovaný výrobek vyvolá nemalé potíže. I když fermentované mléčné výrobky mohou mít nižší obsah mléčného cukru, ale i tak bych doporučila se laktóze vyhnout. 

Pokud pečlivě čtete mé příspěvky a jste v mé uzavřené skupince tak jistě víte, že nejsem zastáncem chemických léků a z jistých důvodů neuznávám ani suplemantaci chemických probiotik. I když pro mnoho lidí jsou umělá probiotika/prebiotika častým nástrojem léčby, ale nejsou zdaleka řešením. Pokud i vy chcete investovat své peníze do smysluplnějších zdrojů, pokud raději volíte přírodní zdroje - jsou pro kvašené/fermentované potraviny skvělou alternativou a pomocnou berličkou.

ŽÁDNÁ BAKTERIE NENÍ PATOGENNÍ

pokud k tomu nedostane příležitost

A když už jsem narazila na téma "BAKTERIÍ" dovolím si sdílet povídání o té, která mi změnila život. Jmenuje se Archebakterie a pochází ze vzácných vod Mrtvého moře. 

ARCHEBAKTERIE PŮSOBÍ JAKO KMENOVÉ BUŇKY Jsou nevyčerpatelným zdrojem biologicky aktivních substancí, nositelé energie a informací, které se předávají na buněčné úrovni a DNA.