Kopie z DIETA S NÍZKÝM OBSAHEM FODMAP "LOW FODMAP"

CO JE TO FODMAP DIETA?

FODMAP 

  • definovali vědci na univerzitě Monash 
  • vymezuje skupinu fermentovatelných sacharidů s krátkým řetězcem
  • společným znakem sacharidů typu FODMAP  je, že se obtížně vstřebávají v tenkém střevě a přechází do tlustého střeva v nezměněném stavu, zde jsou štěpeny sacharolytickými bakteriemi (rychlá fermentace), přičemž vedlejším produktem této činnosti je tvorba velkého množství střevních plynů (oxid uhličitý, vodík, metan)
  • FODMAP jsou běžnou součástí stravy
  • cílem programu je odhalení konkrétního spouštěče zažívacích a trávících obtíží
  • dieta může přinést pozoruhodné výhody pro mnoho lidí s běžnými poruchami trávení
  • stravovací režim je velmi restriktivní a je navržen jako dočasný
  • má svá přesná specifika
  • existují tři fáze stravy s nízkým obsahem FODMAP 
  1. fáze eliminace (3 - 8 týdnů) 
  2. fáze reintroduce (znovuzavedení)
  3. fáze personalizace  (monitorování, upravená strava), cílem je obnovit pestrost přijímané stravy a předejít nutričním deficitům při udržení symptomů pod kontrolou 
  • FODMAP má krátkodobé, tak i dlouhodobé limity a vždy je důležitý dohled odborníka a lékaře, který včas odhalí možná rizika. Obecně jakákoliv radikální změna stravy může organismus svou změnou dostat z nějaké obtížné situace, ale čím více je radikální a čím dlouhodobější, tím více rizik vzniká. Myslete na to a pracujte, prosím, i s touto informací.

KDY UVAŽOVAT O FODMAP?

  • jste-li pod vlivem fyzického, emočního stresu na střevní systém 
  • trpíte syndromem dráždivého trakčníku
  • máte jiné potíže spojené se zažíváním
  • křečovité bolesti břicha
  • výrazné nadýmání
  • vzedmuté břicho
  • přelévání střevního obsahu
  • průjem 
  • zácpa
  • nevolnost
  • únava

JAKÉ JSOU VÝHODY FODMAP?

  • možné řešení poruch trávení (plynatost, nadýmání, křeče, průjem, zácpa)
  •  řešení syndromu dráždivého (dysfunkčního) tlustého střeva, IBS, SIBO, HIT (chybně diagnostikované histaminové intoleranci)
  • zlepšení kvality života 

SEZNAM FODMAP ZAKÁZANÝCH POTRAVIN

Co nemohu jíst na FODMAP?

S čím člověk zachází s tím také schází. 

Nesprávně vedená dieta může více uškodit než ulevit.

Problém by mohl vzniknout:

  • pokud zvolíte nevhodnou potravinu
  • zvolíte špatný postup při přípravě jídla
  • budete prožívat negativní emoce

Zaměřte pozornost výhradně na kvalitu, čerstvost, obsah a složení komplexního jídelníčku. Nikdy se nedívejte na potravinu jen jednostranně. Velmi často na podkladě emočního stavu svou stravu koncipujte tak, aby se denně v každé porci nacházely enzymy. V klidu si uvařte, ale také zařazujte potraviny čerstvé (povolené ovoce, zeleninu, klíčené potraviny, semena, přírodní probiotika, zdravé tuky, omega NMK, atd..). Pamatujte, že potřebujete navrátit funkčnost trávicího traktu k normálu. 

Život není o zákazech! Slovo "DIETA" vás nesmírně omezuje, něco přikazuje, je limitující a porušení jakýchkoliv pravidel vás vrací vždy o krok nazpět a nebo zase úplně na začátek. Radujte se z každého dne a každého sebemenšího sousta a kroku vpřed.  

NEZAMĚŘUJTE SVOU POZORNOST NA TO, CO NEMŮŽETE, ALE NA TO CO MŮŽETE A CHCETE SKUTEČNĚ JÍST A CO CHCETE SE SVÝM ŽIVOTEM DĚLAT. 

ELIMINAČNÍ FÁZE FODMAP

SEZNAM FODMAP POVOLENÝCH POTRAVIN

Co mohu jíst na FODMAP?

Napište si o podrobný seznam vhodných a povolených FODMAP potravin. Dříve než začnete dodržovat pravidla FODMAPového stravování, proberu s vámi vaše otázky.

FÁZE FODMAP ZNOVUZAVEDENÍ (REINTRODUCE)

Pro jistotu připomínám, že nejsem lékař a neposkytuji žádné zdravotnické rady. Zahájení nového životního stylu nebo užívání doplňků stravy je vždy nutné konzultovat s tím, kdo vám poskytuje zdravotnickou péči. 

Proč nemohu mít nějakou sušenku, mléčné výrobky nebo koláček? Vždy a v každém programu je nutná změna, transformace chování, myšlení, kterým jste si ve svém životě přivodili nezdravý vztah k jídlu, úporné chutě, závislosti a nelásku sami k sobě. Do potíží vás dostaly nezdravé návyky, chutě a vaše životospráva. Využijte svého průvodce ke změně a vytvořte si k jídlu nový, zdravý vztah. 

  • Jaké výživové doplňky bych měl užívat?
  • Potřebuji multivitamín?
  • Potřebuji doplňovat vápník?
  • Mohu užívat volně prodejné léky? 
  • Snědl jsem něco, co není dovoleno. Musím začít znovu? 

Ráda odpovím na otázky, které potřebujete vědět. Otázky znamenají, že máte skutečný zájem a snahu udělat vše správně. Ptejte se, napište si o seznam povolených FODMAP potravin a sjednejte si osobní konzultaci.

I když postupy tohoto webu mohou být užitečné, dávají se k dispozici s tím, že autor neposkytuje žádné konkrétní lékařské, psychologické, emocionální, duchovní poradenství. V textu není nic zamýšleno jako diagnóza, lékařský předpis, doporučení nebo lék na jakýkoliv zdravotní, psychický, emocionální, duchovní problém. Nestavte, prosím, účinky doplňků stravy před účinky léků. POZOR! veškeré uvedené postupy mají pouze informativní charakter, jsou souhrnem zkušeností lékařů, vědců, klientů. NEMOHOU BÝT NIKDY NÁHRADOU ZA KLASICKOU LÉKAŘSKOU PÉČI. Zdravotní stav "vždy" konzultujte s lékařem!     

KONTAKTUJTE MĚ